اقدامات شاخص دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی:

1-ایجاد پایگاه ثابت تلویزیونی در سازمان صدا وسیما :

تشکیل ستاد ملی رسانه وزارت جهاد کشاورزی

ایجاد میز همکاری مشترک فی مابین وزارت جهادکشاورزی و سازمان صدا و سیما در تیرماه1398 که در سومین سال همکاری شاهد نقطه عطفی در فعالیت های مشترک دو دستگاه بودیم.

-جریان سازی محتوایی در وزارت جهاد کشاورزی با تشکیل 14 هسته محتوایی تخصصی در موضوعات مختلف کشاورزی با حضور نمایندگان بخش های اجرایی، تحقیقاتی، آموزش و ترویج، انجمن ها و اتحادیه های کشاورزی، نخبگان و صاحب نظران حوزه های مختلف کشاورزی
تولید و پخش برنامه‌های رویش از شبکه یک سیما(روزانه)، سفره سلامت از شبکه سلامت(مقطعی)، قهرمانان تولید از شبکه یک سیما

 

2-راه اندازی تلویزیون اینترنتی برکت:

     شبکه اینترنتی برکت در بهمن ماه سال 1399و  طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با همکاری مدیریت‌های هماهنگی ترویج کشاورزی استان‌های کشور شش شبکه ملی و 31 شبکه استانی و یک شبکه منطقه‌ای برکت راه‌اندازی کرده است. در این شبکه مجموعه برنامه‌های متنوع با ساختار‌های مختلف برنامه سازی تلویزیونی در فواصل زمانی منظم و مستمر از استودیو کشاورز پخش می‌ شود.

 

3- نرم افزارهای  تلفن همراه (اپلیکیشن های کشاورزی):

           نفوذ گسترده تلفن همراه در جوامع روستایی، آموزش و ترویج را بر آن داشته است تا با تلفیق توانمندی‌های این فناوری و دانش گسترده موجود در حوزه های مختلف کشاورزی به عنوان فرصت طلایی برای تقویت توان علمی، فنی و مهارتی بهره‌برداران، مروجان و کارشناسان فعال در مراکز جهاد کشاورزی دهستان نهایت استفاده را ببرد. از جمله فناوری های مبتنی بر IT و ICT که می‌توان برای بهره برداری آن از بستر تلفن همراه استفاده نمود، اپلیکیشن های کشاورزی است که با شعار "کوتاهترین فاصله بین بهره برداران، مروجان و محققان"  در کنار تولید کنندگان و بهره برداران، کارشناسان، مروجان و علاقه مندان به فعالیت در بخش کشاورزی قرار گرفته است. در حال حاضر ظرفیت تولید اپلیکیشن های کشاورزی در سه ساختار محاسباتی، تشخیصی و ترکیبی، بطور سالانه در موضوعات مختلف کشاورزی بالغ بر 250 اپلیکیشن است.

 

4- سامانه اپ ساز ترويج کشاورزي:

ايجاد بستر توليد اپليکيشن هاي کشاورزي توسط متخصصان و محققان بخش کشاورزي با حداقل اطلاعات نرم افزاري و برنامه نويسي براي پاسخ به نياز گسترده موسسات و مراکز تحقيقاتي و بخش هاي اجرا در انتقال آخرين يافته ها و اطلاعات بخش در قالب اپ

 

5- سامانه کال سنتر (تلفن گویا):

     سامانه تلفن گویا به عنوان یک ابزار ارتباطی دو سویه از نیمه دوم سال 1399 و سال1400 با همکاری مشترک موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و مرکز فناوري اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزي سازمان تات و با هدف برقراری ارتباط مستقیم با متخصصان و پاسخگویی به سوالات تخصصی در حوزه های مختلف  کشاورزی و منابع طبیعی بطور آزمایشی در 5 اسـتان کشور (اردبیل، لرستان، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی) راه‌انـدازي شد. در سال 1401 سامانه تلفن ­گویا (کال سنتر) با شماره 096800 بر روی بستر خطوط دیجیتال مخابرات و به ­صورت خودکار، در کل کشور به ­صورت آزمایشی به ­منظور ارائه خدمات مشاوره­ای تخصصی تلفنی توسط کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی عملیاتی شد.

 

6-تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی:

    موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به منظور مدیریت و سازماندهی آنلاین آثار علمی و تخصصی در حوزه کشاورزی، نسبت به راه اندازی سامانه مبتنی بر وب تحت عنوان «تالار ترویج  دانش و فنون کشاورزی» اقدام نموده است. این سامانه در سال 1394 به عنوان اولین و بزرگترین کتابخانه دیجیتال کشاورزی در کشور راه اندازی شد.

     تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی با شعار "ما امروز به شما نزدیک‌تریم" به عنوان یک کتابخانه دیجیتال در برگیرنده آثار آموزشی ترویجی در قالب رسانه‌ها و فناوری های مبتنی بر IT و  ICTدر بخش کشاورزی است. رویکرد اصلی، توسعه کمی و کیفی این سامانه بوده است؛ به طوری که تا پایان سال 1401 بیش از 8500  اثر ترویجی (انواع کتاب، نشریه، بروشور ترویجی، فیلم های آموزشی، پوستر، رسانه‌های الکترونیکی، نرم افزارهای کشاورزی) در آن بارگذاری شده است.

نحوه دسترسی به سامانه تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی: کشاورزان و مروجان و سایر علاقمندان برای دسترسی به یافته‌های علمی و بهره‌برداری از اطلاعات بارگذاری شده در تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی می‌توانند به آدرسhttp://www.agrilib.ir مراجعه کنند.

 

7-رسانه های آموزشی و ترویجی:

رسانه های نوشتاری شامل:

کتاب ، دستنامه، دستورالعمل ،نشریه فنی و ترویجی، فصلنامه و مجله، بروشور، پوستارو اطلاعیه است.

رسانه های دیداری - شنیداری شامل:

انیمیشن،فیلم آموزشی ترویجی،موشن‌گرافی،کلیپ و میان برنامه،آنونس،اسلایدویژن

 

8-جشنواره رسانه های کشاورزی (یادواره شهید آوینی):

      جشنواره رسانه‌های کشاورزی با بهره‌ گرفتن از یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی به منظور توسعه و تقویت جایگاه رسانه‌های آموزشی ترویجی بخش کشاورزی در امر اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی، آموزش و ترویج از طریق ایجاد فضای کارگاهی و رقابتی سالم بین تولیدکنندگان رسانه‌های مذکور به طور دوسالانه برگزار می‌شود. این جشنواره با هدف بهبود سطح کمی و کیفی تولیدات رسانه‌های آموزشی و  ترویجی حوزه کشاورزی، معرفی جدیدترین فن‌آوری‌های رسانه‌ای در حوزه مدیریت دانش، شناسایی و تجلیل از افراد، نهادها و شرکت‌های موفق در امر تولید رسانه‌های بخش کشاورزی برگزار می‌شود. از محورهای این جشنواره ملی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد فضای رقابتی و کارگاهی برای نقد و بررسی تولیدات رسانه‌ای

بستری برای تبادل اطلاعات، دانش و تجربه

معرفی ایده‌های نو و خلاقیت در زمینه رسانه‌های بخش کشاورزی

تقویت انگیزه در هنرمندان و دست‌اندرکاران تولید رسانه کشاورزی

ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان رسانه‌ها در بخش دولتی و خصوصی

 

9- مجله مروج:

  نشریه مروج با هدف بهبود سطح دانش، نگرش و ارتقاء هویت حرفه‌ای مخاطبان بخش کشاورزی و رویکرد آموزشی ترویجی و اطلاع رسانی به شکل فصلنامه منتشر می‌شود. مخاطبان اصلی مجله مروجان، مددکاران و کشاورزان پیشرو تعیین شده است. گستره توزیع مجله کشوری و به طور عمده مراکز جهاد کشاورزی دهستان را شامل می‌شود. مطالب نشریه در قالب مقاله، گزارش، اخبار و رویدادهای کشاورزی و... تهیه می‌شود. با توجه به سطح تحصیلات بیشتر مخاطبان مجله، مقالات به زبان ترویجی  تهیه می‌شود.

 


6.1.10.0
گروه دورانV6.1.10.0