به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس سازمان شیلات ایران در این نشست با اشاره به سهم 5.6 درصدی برگزیدگان کشاورزی در حوزه شیلات، اهمیت این حوزه را در تأمین امنیت غذایی برجسته دانست.
وی تأکید کرد که انتخاب شاخصهای نمونهها باید هدفمند و بر محورهای رشد، تابآوری و خوداتکایی استوار باشد و هدف اصلی معرفی نمونههای ملی را کمک به تأمین امنیت غذایی، توسعه اقتصاد، اشتغالزایی و بهبود کیفیت فعالیتهای کشاورزی دانست.
وی الگوسازی، دانشبنیانسازی و هدایت بهرهبرداران به سمت اهداف کلان کشاورزی را از اولویتهای این حوزه عنوان کرد، همچنین به نقش حیاتی نظام ترویج در انتقال دانش و تسهیل ارتباط میان حاکمیت و بهرهبرداران اشاره کرد و گفت: «عدم توسعه نظام ترویج به معنای قطع ارتباط حکمرانی با بهرهبردار است.»
معاون وزیر بر اهمیت استفاده از تجربیات بومی بهرهبرداران و تلفیق آن با دانش علمی تأکید کرد و از مؤسسه تحقیقات شیلات خواست ظرفیتهای موجود را به دورههای تخصصی آموزشی ـ ترویجی تبدیل کند.
علی میرزایی، دبیر نشست، دانش را تنها نهادهای دانست که از قانون بازده نزولی مستثنی است وبه اهمیت نشر دانش از طریق برگزیدگان اشاره کرد و بر تعامل شبکهای بهرهبرداران برای افزایش راندمان تولید و تسهیم تجربیات تأکید کرد.
گفتنی است؛ این نشست تخصصی هماندیشی در حوزه شیلات و آبزیان، با حضور رئیس سازمان شیلات ایران، مدیرکل شبکه دانش و رسانههای ترویجی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، و مدیران ستادی و استانی در محل سازمان شیلات ایران برگزار شد. همچنین در پایان این نشست، از 9 برگزیده ملی در حوزه شیلات و آبزیپروری تقدیر شد و بر اهمیت نقش شیلات در سبد غذایی خانوارها و برنامهریزی برای توسعه فعالیتهای آموزشی ـ ترویجی در این حوزه تأکید شد.
