دوشنبه, 26 شهريور 1403
Slogan
  • ساعت : ۱۰:۱۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 93
  • کد خبر : ۳۱۸۸۱
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
برگزاری یكصد وهفدهمین جلسه كمیته فنی گندم كشور
یکصد و هفدهمین جلسه کمیته فنی گندم در سالن مروج معاونت آموزش و ترویج کشاورزی بصورت حضوری و برخط برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛ محمدمهدی قاسمی در این نشست بیان کرد:حوزه کشاورزی سیستمی پویا و متغییر است و برای ایجاد کنش مثبت باید تمام ارکان وزارت کشاورزی با یکدیگر همکاری کنند.

وی در این جلسه ضمن تشکر از تلاش‌های محققین،مروجین و مراکز جهاد کشاورزی استان‌ها، بخصوص دهستان‌ها که بار اجرایی زیادی روی دوش آن‌ها است، گفت: امیدوارم امسال نیز همچون سال گذشته فعالیت‌های داشته باشید. معاون سازمان تات افزود:ما به عنوان موسسه آموزش وترویج، برای افزایش دانش بنیان شدن تلاش می‌کنیم و امیدواریم با هزینه کمتر و عملکرد بهتر دستورات استانی را بتوانیم ابلاغ نماییم.

قاسمی تاکیدکرد: سیستمی که ما در حوزه کشاورزی با آن کار می‌کنیم سیستمی پویا است ، چون بیماری‌ها و آفت‌ها در حال تغییرند وشرایط استفاده از زمین ومکانیزاسیون نیز متغییراست و باید با کنش رو به جلو، مشارکت کارشناسان و محققین در وضعیت متغییر امروز به کمک کشاورزی بیآید و همه ارکان وزارت کشاورزی با یکدیگر همکاری کنند.

سپس عبدالله موموندی مدیر کل دفتر ترویج و دانش کشاورزی و دبیر کار گروه ملی پروژه گندم به ارائه پروژه طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد گندم در سال دوم اجرا ۱۴۰۴_۱۴۰۳پرداخت و تاکید کرد: این پروژه در ۴۴۱ سازه ترویجی به تعداد شهرستان‌های کشور در قطب‌های تولید گندم در ۳۲ استان کشور اجرا می‌شود.

وی بر پشتیبانی نهاده‌ای از کشاورزان به عنوان گروه هدف پروژه و مشارکت دادن موسسات و مراکز تحقیقات آموزش کشاورزان ملی و استانی،شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان خبره و برگزیده در فرآیند اجرایی پروژه را تاکید کرد.

در ادامه نشست حبیب الله قزوینی رییس بخش تحقیقات غلات، موسسه اصلاح و تهیه نهال وبذر به ارائه گزارش فعالیت‌های خود پرداخت وگفت: نامه‌ای برای همکاری محققین مراکز تحقیقاتی در پروژه‌های انتخاب مشارکتی برای تهیه بذر ارقام و لاین‌های گندم مورد ارزیابی در سال زراعی 1404-1403 در دست تهیه است و به زودی برای مراکز تحقیقات کشاورزی استان‌ها ارسال می‌شود

وی هدف پیگیری این موضوع را مشارکت فعال برای تهیه بذرها و شرکت در عملیات میدانی محققان در این پروژه‌ها دانست.

همچنین قزوینی افزود: ارقام مورد نیاز در پروژه کشاورزی کم نهاده در اقلیم‌های مختلف کشور با محققین مسئول اقلیم‌های مختلف، به شورای گندم معرفی شده است و جهت استفاده در این پروژه‌ها به مجری مسئول ابلاغ خواهد شد.

فرهاد مشیری عضو هیئت علمی ومعاون برنامه ریزی و توسعه منابع، موسسه تحقیقات خاک و آب و مجری ملی طرح PNT  در این جلسه مطالب علمی خود را ارائه کرد، و گفت: اجرای طرح مدیریت گندم بصورت مشارکتی(PNT) در ادامه فعالیت‌های سال زراعی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ که در قالب ۱۰ پروژه در مزارع کشاورزی برنامه ریزی شده است،

وی با اشاره به اینکه نتایج مثبتی از اجرای پایلوت‌ها در ۱۳۱ مزرعه در دو سال گذشته بدست آمده است، گفت: کل میانگین افزایش عملکرد به میزان ۳۵_۳۰ درصد در مزارع دیم حاصل شده است و در سال پیش رو تاکید شده است تعداد مزارع به ۲۰۳ عدد افزایش یابد.  

 وی در پایان تاکید کرد: مشارکت نهادهای کشاورزی از جمله: موسسه تحقیقات دیم کشور وموسسه آموزش و ترویج کشاورزی در اجرای طرح افزایش یابد تا موضوع تغذیه بهینه گندم توسعه پیدا کند.

گفتنی است این جلسه با حضور محمد مهدی قاسمی معاون سازمان تات،فرهاد مشیری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع، موسسه تحقیقات خاک و آب ،حبیب الله قزوینی رییس بخش تحقیقات غلات،موسسه اصلاح و تهیه نهال وبذر، عبداله موموندی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی و همکاران دفتر برگزار شد.

photo13320899469.jpg

photo13320362596.jpg

photo13321885834.jpg

photo13320117765 (1).jpg

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0