دوشنبه, 26 شهريور 1403
Slogan
  • ساعت : ۱۲:۵۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ 
  • تعداد بازدید : 93
  • کد خبر : ۳۱۸۷۳
معاون آموزش و ترویج سازمان تات:
توجه ویژه به نوآوری و فناوری در كشاورزی؛راهی برای ارتقاء بهره‌وری و توسعه پایدار
معاون آموزش و ترویج سازمان تات گفت:  زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری امروزه به‌عنوان ارکان اصلی اقتصاد دانش‌بنیان شناخته می‌شوند و ایجاد و توسعه این زیست‌بوم‌ها از پیش‌شرط‌های ضروری برای ورود به تولید دانش‌پایه و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است. 

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛محمد مهدی قاسمی نوآوری کشاورزی را به‌عنوان یک فرایند مهم، دانست که به افراد و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با ایجاد تغییراتی در محصولات، فرآیندها یا روش‌های سازمانی، به افزایش کارآیی، انعطاف‌پذیری نسبت به شوک‌ها و پایداری زیست‌محیطی دست یابند.

وی همچنین اشاره کرد:  بخش کشاورزی به‌عنوان بستر هم‌گرایی توسعه فناوری، نقش حیاتی در رشد تمدن‌های بشری در گذشته ایفا کرده است. نظام نوآوری کشاورزی یک ساختار مشارکتی شامل بسیاری از بازیگران است که در راستای همکاری برای تغییرات فناورانه و مدیریتی در کشاورزی فعالیت می‌کنند.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات افزود: این نظام می‌تواند شامل منابع سنتی نوآوری، دانش فنی بومی، مؤسسات پژوهشی کشاورزی، بخش خصوصی، کارآفرینان و سازمان‌های غیر دولتی باشد که همگی بر فرایند توسعه نوآوری‌ها تأثیر می‌گذارند.
 به‌گفته وی، مزارع نوآور بهره‌ور به‌عنوان مکان‌هایی در محدوده جغرافیایی مشخص می‌توانند نقش کلیدی در ایجاد بهره‌وری، بهبود کیفیت تولیدات و افزایش سودآوری در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ایفا کنند.

محمد مهدی قاسمی خاطر نشان کرد: به‌منظور تحقق ماده پنج آئین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی، مزارع ترویج نوآوری و بهره‌وری به‌عنوان رکن اساسی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشاورزی شناخته شده و بستری مناسب برای ایجاد کانون‌های تحقیقات فناوری و نوآوری مزرعه‌ای فراهم می‌آورند.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات تأکید کرد : این مزارع می‌توانند به‌عنوان پایگاهی برای جذب بومی‌سازی و اشاعه نوآوری‌ها در میان سایر کشاورزان عمل کنند و به این ترتیب، به‌عنوان یک رویکرد نوین و خلاقانه در دانش‌بنیان‌سازی کشاورزی مطرح شوند.

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0