جمعه, 31 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۱۲:۴۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 253
  • کد خبر : ۲۵۴۲۶
دكتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج كشاورزی در گفتگو با خبرگزاری مهر: دومین مقصد كاروان ترویجی ارتقای بهره وری كشاورزی استان اردبیل است

دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری مهر:

دومین مقصد کاروان ترویجی ارتقای بهره وری کشاورزی استان اردبیل است

 

علی‌اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات در گفت ‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این کاروان عظیم ترویجی شامل نخبگان و برجستگان عرصه تحقیقات، آموزش و ترویج و محققان با تجربه بخش کشاورزی است که با سفر به استان اردبیل در بخش آموزش، ترویج و توسعه و انتقال یافته های علمی در عرصه  اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

وی ضرورت همراهی رسانه‌ها را در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: ما کار را به صورت پایلوت از استان کرمانشاه آغاز کردیم و دومین مقصد کاروان ترویجی ارتقای بهره وری کشاورزی، استان اردبیل است تا با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر، از فرصت طلایی به وجود آمده استفاده شده و پاسخگوی مطالبات کشاورزان باشیم.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تلاش خواهیم کرد تا در قالب این کاروان ترویجی در خدمت زارعین، باغداران و زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی باشیم تا با حضور در شهرستان‌ها و همراهی با تولیدکنندگان، به رفع موانع پیش رو اقدام کرده و حرکت مؤثری را در این بخش انجام دهیم و به مسائل مطرح شده از سوی فعالان بخش کشاورزی، پاسخ های علمی ارائه شود.

whatsapp image 2020-09-02 at 4.08.40 pm (5).jpeg

مویدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به دنبال سفر کاروان ترویجی به استان، انتظار ما این است که در شهرستان‌های مختلف تعامل و ارتباط بیشتری با محققان و پژوهشگران حوزه های مختلف کشاورزی، اتفاق افتاده و ما به صورت مستمر این تعامل و ارتباط را در ارتقای تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی شاهد باشیم.

وی شبکه ترویج را در دهستان‌ها، روستاها و مزارع گسترده توصیف کرد و ادامه داد: ما وظیفه داریم تا در قالب واحد ترویج و توسعه یافته‌های پژوهشی در سایه نفوذ دانش در اختیار بهره‌برداران باشیم تا متناسب با این اطلاعات و دانش، نهضت تولید تقویت شود.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی، ضرورت راه‌اندازی نهضت ترویج به شکل جهادی را یادآور شد و اضافه کرد: راه‌اندازی این کاروان ترویجی به ارتقا بهره‌وری کمک کرده و تنها راه تقویت بخش کشاورزی بها دادن به حوزه بهره‌وری است.

مویدی بیان کرد: باید به هر نحو ممکن تولید محصولات کشاورزی را کیفی کنیم که راهکار اصلی این امر توجه به ترویج به شکل گسترده است و استانی مانند اردبیل می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر در این بخش شایسته عمل کند.

 

وی پیام اصلی این برنامه را تعامل و ارتباط جدی با فعالان خط مقدم تولید اعلام کرد و گفت: باید بین اجرا و پژوهش و مؤسسات مراکز تحقیقاتی رابطه مستقیمی برقرار شده و موانع این تعامل و ارتباط رفع شود.

مویدی وجود مراکز تحقیقاتی متعدد را در استان‌ها و شهرستان‌ها یادآور شد و اظهار کرد: باید این زنجیره را تقویت کرده تا در سطح ملی از توان یک‌هزار و ۸۰۰ عضو هیئت علمی در تقویت و توسعه برنامه‌های آموزشی استفاده کنیم.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: طرح فرصت مطالعاتی مزرعه در مرحله اجراست و ما سعی می‌کنیم در ابعاد مختلف از توانمندی علمی و تحقیقاتی محققان در بخش اجرا و افزایش تولید استفاده کنیم.

مویدی شعار سال را با محوریت «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» یادآور شد و افزود: اصلی‌ترین محور فرمایشات مقام معظم رهبری فعالان حوزه کشاورزی هستند که تاکید بر افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی به ۲۰ درصد در سال جاری باید رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به این توان مضاعف راهی جز دانش و تکیه بر علوم روز و فناوری‌های جدید نداریم و قطعاً در انتقال این دانش به عرصه تولید و بهره‌وری باید مسئولان بخش ترویج و توسعه جهاد کشاورزی اقدام مؤثری را انجام دهند.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات، اضافه کرد: در کنار مسئله تنظیم بازار که این روزها وزارت جهادکشاورزی را درگیر خود کرده، همچنان تاکید بر تقویت جبهه تولید با استفاده از راهکارهای علمی و فناورانه است و ما باید بیش از هر زمان دیگر سطح آگاهی بهره‌برداران کشاورزی را افزایش داده و تولید را از روش سنتی به روش دانش بنیان سوق دهیم.

مویدی بیان کرد: ضروری است تا ما کشاورزی خودمان را از سمت منابع موجود سنتی به منابع با ارزش علمی و فناوری‌های جدید حرکت دهیم تا بیشترین سودآوری را در این بخش شاهد باشیم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0