جمعه, 7 آذر 1399
Slogan
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۸/۲۹ 
بازوی اصلی ترویج فرهنگ مصرف مرغ سایز در كشور، موسسه آموزش و ترویج كشاورزی است

بازوی اصلی ترویج فرهنگ مصرف مرغ سایز در کشور، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است

دکتر مردی مجری برنامه ارتقای امنیت غذایی مصرف مرغ سایز در کشور، در نشست وبیناری که به‌منظور بررسی و هماهنگی این برنامه ملی برگزار شد، گفت: بازوی اصلی و مهمترین بخش اجرایی و رسانه‌ای در ترویج فرهنگ استفاده از مرغ سایز در کشور، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است که در این مدت کوتاه بسیار منسجم و هماهنگ فعالیت‌های موثری را انجام داده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، نشستی به‌منظور بررسی و هماهنگی برنامه ملی ارتقای امنیت غذایی مصرف مرغ سایز در کشور،  با حضور دکتر علی اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر مردی مجری برنامه ملی ارتقای امنیت غذایی مصرف مرغ سایز در کشور، دکتر ملک‌نیا مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، دکتر کمالی نماینده انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور، مهندس خان‌محمدی مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی، مهندس اسحاقی مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی و دکتر مریم طهماسبی مدیرکل دفتر آموزش بهره‌برداران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه سال جاری به‌صورت وبیناری در سالن مروج موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر مویدی با تاکید بر اینکه در کنار هم قرار گرفتن و تجمیع برخی از کارگروه‌های مرتبط با این برنامه ملی که در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، کمک خواهد کرد تا موضوع به این مهمی که اعتقاد همه ما و منافع کشور را در بر دارد به بهترین شکل ممکن در جامعه ترویج و فرهنگ‌سازی شود، ادامه داد: در ستاد ملی رسانه وزارت جهاد کشاورزی، کلیه امکانات و ظرفیت‌ها در اختیار این موضوع مهم ملی گذاشته شده است. از جمله برنامه سلامت که از شبکه سلامت سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد و همچنین برنامه رویش،  برنامه‌های اینترنتی، زیرنویس‌های تلویزیونی، نشریات آموزشی ترویجی مرتبط با این موضوع و سایر ظرفیت‌های موجود برای ترویج فرهنگ استفاده از مرغ سایز در اختیار این برنامه ملی است.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی در ارتباط با همکاری و هماهنگی این موسسه با تشکل‌های غیردولتی از جمله مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور اظهار کرد: دو وظیفه اصلی بر عهده موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است، وظیفه اول ترویج یافته‌های پژوهشی مورد نیاز بهره‌برداران و کشاورزان و وظیفه دوم ترویج سیاست‌ها و اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که در این برنامه ملی نیز، با هماهنگی بیشتر و تبیین و شفاف‌سازی نقش حوزه آموزش و ترویج کشاورزی در کنار بخش‌های اجرایی و بخش خصوصی، مانند اجرایی شدن سایر طرح‌ها و پروژه‌های مهم وزارت متبوع، با تمام توان اهداف و برنامه‌ها را پیش خواهیم برد.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر مردی مجری طرح ملی مدیریت سنی پرورش طیور گوشتی در کشور، بیان داشت: تولید مرغ سایز تا وزن ۲ کیلوگرم قابل رقابت با نژادهای خارج از کشور است، اگر این برنامه ملی را به‌صورت درست اجرا کنیم عرضه گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان هم سالم‌تر است است و هم در سبک زندگی آنها تغییر ایجاد خواهد کرد که برای این تغییر ما به ادراک سازی در مصرف کننده و همچنین تغییر ادراک در تولید کنندگان نیاز داریم.

وی افزود پس از جلسات با شورای عالی امنیت ملی کشور، پیوست اطلاع‌رسانی ارتقاء امنیت و سلامت گوشت مرغ در کشور و دستورالعملی در این زمینه نهایی شد و به این منظور کمیته‌ای برای تولید محتوا و پاسخ به ابهامات تشکیل شده است که نتایج را به‌صورت هماهنگ و به تدریج در اختیار رسانه‌های مختلف قرار خواهیم داد.

دکتر مردی با اشاره به اینکه، بازوی اصلی و مهمترین بخش اجرایی و رسانه‌ای در ترویج فرهنگ استفاده از مرغ سایز در کشور، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است، گفت: در این مدت کوتاه حوزه آموزش و ترویج، بسیار منسجم و هماهنگ فعالیت‌های موثری را انجام داده است.

دکتر ملک‌نیا مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز، در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه از زمان ابلاغ طرح ملی مصرف مرغ سایز، بلافاصله برنامه عملیاتی آن شروع شد، گفت: از جمله اقدامات اولیه، تامین نهاده به مدت ۴۰ روز و همچنین انعقاد قراردادهایی برای تضمین خرید مرغ سایز بوده است. در بحث‌های بعدی اولویت‌های استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان سیاستگذار و مجری در حال اجرا است که با توجه به مشکلات و چالش‌های به وجود آمده در نوسانات قیمت جوجه یک‌روزه، نهاده‌ها و مرغ گوشتی، فعلا سیاست‌ها تشویقی است و پس از رسیدن ثبات قیمت در بازار مصرف، اقدامات بازدارنده هم به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد.

دکتر ملک‌نیا در ادامه افزود: پس از گذراندن مدتی و با پیگیری سیاست‌های تشویقی و بازدارنده کم کم، مطالبه‌گری برای مصرف مرغ سایز در کشور از طرف مردم اتفاق خواهد افتاد.

دکتر مریم طهماسبی مدیرکل دفتر آموزش بهره‌برداران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی،  گزارشی از تولید رسانه‌های نوشتاری و همچنین برنامه‌های تلویزیونی، ساخت انیمیشن و سایر بحث‌های تبلیغاتی و توصیه‌های کارشناسی در رابطه با ترویج فرهنگ مصرف مرغ سایز در کشور ارایه کرد و گفت:  علاوه بر این فعالیت‌ها، با بهره‌گیری از ظرفیت دنیای مجازی و شناسایی کانال‌های آموزشی موجود در فضای مجازی و همچنین تهیه و تدوین برنامه آموزشی مهارتی ویژه تولیدکنندگان مرغ گوشتی، فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌ایم. اما ابلاغ سیاست‌های تشویقی و اقدامات بازدارنده در تعیین تکلیف الزامات اجرایی این برنامه ملی به‌خصوص برای ارایه به تولیدکنندگان، امری بسیار مهم است که باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

مهندس خان‌محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی، با بیان اینکه مجمع ملی خبرگان کشاورزی در ۴۶۰ شهرستان انجمن خبرگان و در کل کشور کانون خبرگان کشاورزی را اداره می‌کند،  گفت: ما با فعالیت‌هایی که  در خصوص مرغ سایز انجام داده‌ایم و تشریح بحث صرفه‌جویی سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان در مصرف دان مرغ و نهاده‌ها و همچنین کاهش مصرف واکسن و دارو، سالانه به میزان ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و مواردی همچون افزایش دوره‌های جوجه‌گیری، افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، ارزش افزوده سویا و ذرت، بهبود کیفیت کشتارگاه‌ها و ....  در راستای استقبال بهره‌برداران را برای مصرف مرغ سایز و همچنین اقناع تولیدکنندگان برای تولید پایدار و دورریز کمتر قدم‌های موثری برداشته‌ایم.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.6.5.0
    V5.6.5.0