سه‌شنبه, 28 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۴/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 159
  • کد خبر : ۲۲۱۱۶
پیوست‌های آموزشی ترویجی برای طرح‌های مصوب جامعه عشایری كشور

پیوست‌های آموزشی ترویجی برای طرح‌های مصوب جامعه عشایری کشور


به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس قندالی رییس سازمان امور عشایر کشور، معاونان و مدیران سازمان ضمن بازدید از  سامانه کنترل و پایش نرم‌افزاری حراست موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و بازدید از استودیو کشاورز و ضبط برنامه تلویزیونی، در نشستی صمیمانه با رییس، قائم‌مقام و مدیران کل موسسه، روز دوشنبه نهم تیرماه  سال جاری، به بحث و بررسی همکاری‌های مشترک دو مجموعه پرداختند.

این برنامه ابتدا با بازدید، از مجموعه سامانه کنترل و پایش نرم‌افزاری حراست موسسه شروع شد، سپس مهندس قندالی رییس سازمان امور عشایر مهمان استودیو کشاورز بود.

در گفتگوی تلویزیونی در استودیو کشاورز مهندس قندالی، خود را اهل مازندران و عشایرزاده معرفی کرد و گفت: من تجربه زندگی عشایری را داشته‌ام، از نظر بنده عشایر کشور به خصوص زنان عشایر انسان‌هایی بسیار هنرمند و دارای فرهنگ ارزشی و غنی هستند.

مهندس قندالی بزرگترین توانمندی عشایر کشور را فرهنگ آن‌ها در حوزه اقتصادی اجتماعی و حتی سیاسی دانست و اظهار داشت:  تلاش و پشتکار، صبر در مقابل شرایط سخت، صداقت، خودباوری و خوداتکایی از ویژگیئهای بارز این قشر از جامعه است.

وی همچنین افزود: واقعیت این است، عشایر گاهی دیده نمی‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند در حالی که  باید به عنوان الگوی تولید محصول سالم و دوستدار و همگام با طبیعت مورد استقبال تصمیم‌سازان و آحاد مردم جامعه قرار گیرند.


دکتر مویدی، رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در نشست صمیمانه با رییس و سایر مسوولان سازمان امور عشایر کشور با تاکید بر اینکه  قشر تولیدکننده کشور دارای احترام زیادی برای همه مردم هستند، گفت: امیدواریم امروز این جلسه منجر به تعامل دو مجموعه در خدمت‌رسانی بیشتر به جامعه عشایری کشور شود. مویدی ادامه داد: مجموعه آموزش و ترویج  می‌تواند در کنار بخش‌های مختلف کشاورزی به‌عنوان اهرم همراه و پشتیبان باشد.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به نظام نوین ترویج، گفت: ساماندهی و به‌روزرسانی مراکز جهادکشاورزی در دهستان‌ها و فعال شدن مجدد آن‌ها، همچنین پهنه‌بندی مراکز جهادکشاورزی و ساماندهی و توانمندسازی کارشناسان مسوول مروج پهنه‌ها و حضور هدفمند محققان در عرصه به‌منظور مساله‌یابی و حل مشکلات  را از پیامدهای مثبت این طرح برشمرد و گفت: طرح یاوران تولید در واقع ادامه طرح نظام نوین ترویج است.

دکتر مویدی آینده روشنی را در زمینه همکاری‌های مشترک با سازمان امور عشایر ترسیم کرد و افزود: طرح‌های تحقیقاتی که با عناوین جامعه عشایری هستند احصا شود و هر طرحی که در این زمینه مغفول مانده پیشنهاد کنیم. وی افزود: پیوست‌های آموزشی ترویجی نیز در راستای تکمیل و عملیاتی شدن این طرح‌ها آماده شود.

رییس سازمان امور عشایر در بخش دیگری از این نشست، خدمت به جامعه عشایری کشور را خدمت به سلامت جامعه خواند و گفت: همکاری با آموزش و ترویج فرصت طلایی است که باید غنیمت شمرد و در راستای استفاده از ظرفیت نظام نوین ترویج، سامانه پهنه‌بندی سرزمین عشایری، تقویت هسته‌های تولید محتوا در ستادملی رسانه با موضوعات زیادی درخصوص عشایر کشور، انتقال یافته‌ها، دانش بومی در کنار دانش مدرن و مستندسازی دانش بومی عشایر کشور در زمینه همکاری‌های مشترک دو مجموعه مورد انتظار است.

مهندس قندالی در پایان بر تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به جامعه عشایری و برنامه جامع ارتقا سطح سواد، دانش و مهارت در مناطق عشایری تاکید کرد.

در پایان این نشست پیشنهادهایی درخصوص بهره‌مندی بیش از پیش از همکاری‌های مشترک دو مجموعه امور عشایری و آموزش و ترویج توسط مدیران ارشد موسسه و سازمان مطرح شد، تعهد خدمت به زنان عشایری در کنار زنان روستایی، تقویت پروژه‌های مربوط به اشتغال بانوان عشایری  به‌خصوص در بحث گردشگری و بوم‌گردی، اجرای پروژه‌های مشترک در استان‌ها برای هم‌افزایی و بهره‌برداری بهتر، با موقعیت، جایگاه و ظرفیت جامعه عشایری، آموزش کارکنان و مدیران سازمان به‌صورت ویژه و بر اساس تجزیه شغل و برمبنای شایستگی، تدوین منابع آموزشی در همین راستا، همکاری‌های مشترک در زمینه طرح‌های ترویجی مثل روز مزرعه، انتقال یافته‌ها، ترویج جوانان روستایی و عشایری، در نظر گرفتن جایگاه ویژه‌ای برای جامعه عشایری در برنامه‌ریزی ترویجی چندسطحی ملی و استانی، آموزش‌های جدید بهره‌برداران امور عشایر برای مثال آموزش در زمینه بازاریابی و برندسازی محصولات به‌طور ویژه گیاهان دارویی، تدوین برنامه‌های آموزشی منطبق بر شرایط و ضوابط زندگی عشایری، با توجه به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در جامعه عشایری، پیشروی بیشتر به سمت آموزش‌های چهره به چهره، تکمیل اطلاعات عشایر در سامانه پهنه‌بندی جامعه عشایری کشور، آموزش بازاریابی در زمینه صنایع دستی و زنجیره تولید گوشت قرمز و ... از جمله اهم پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد در یک کارگروه تخصصی ویژه به‌صورت جدی پیگیری و اجرایی شود.







امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0