سه‌شنبه, 4 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ 
  • تعداد بازدید : 651
  • کد خبر : ۲۱۵۴۲
با حضور دکتر مویدی و دکتر محمودی معاونان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سایر مسوولان ستادی و استانی:
نخستین همایش علمی - ترویجی یافته‌های كاربردی پنبه در بشرویه استان خراسان جنوبی برگزار شد

با حضور دکتر مویدی و دکتر محمودی معاونان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  و سایر مسوولان ستادی و استانی:

نخستین همایش  علمی - ترویجی یافته‌های کاربردی پنبه  در بشرویه  استان خراسان جنوبی برگزار شد

 

در اولین همایش ملی علمی ترویجی یافته‌های کاربردی پنبه، از دو رقم موتانت پنبه، رقم‌های پرتو و تابان که نتیجه ۱۴ سال تلاش مشترک و همکاری سازمان تحقیقات کشاورزی با انرژی اتمی تولید شده است و همچنین تمبر اولین همایش ملی علمی ترویجی یافته‌های کاربردی پنبه در بشرویه رونمایی شد.


نخستین همایش ملی  علمی - ترویجی یافته‌های کاربردی پنبه با حضور دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه ترویج و آموزش کشاورزی، دکتر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، و جمعی از مسوولان و مدیران استانی در روزهای 15 و 16 دی ماه سال جاری در شهرستان بشرویه استان خراسان جنوبی برگزار شد. 

در افتتاحیه این همایش، دکتر مویدی با اشاره به  برگزاری اولین همایش ملی علمی - ترویجی پنبه، گفت: از حدود چهار ماه قبل با شروع درخواستی از طرف تولیدکنندگان و بهره‌برداران و سازمان‌های ذیربط از استان خراسان جنوبی که یکی از استان‌های مهم پنبه‌کاری کشور است، به این موسسه واصل شد و پس از برگزاری جلسات مختلف در شورای راهبردی این همایش، نهایتا این موسسه اقدام به صدور مجوز برای این همایش به عنوان اولین همایش ملی علمی- ترویجی محصولی موضوعی در کشور کرد.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: در مجموعه سه استان خراسان(شمالی، رضوی و جنوبی) قسمت اعظم کشت پنبه انجام می‌شود.  شهرستان‌های استان خراسان جنوبی رتبه سوم و یا چهارم در سطح زیرکشت پنبه را در کشور دارا هستند. وی افزود: شهرستان بشرویه بالاترین سطح زیرکشت در خراسان جنوبی را دارد و یک رقم پنبه خرداد انحصار تولید بذر کشور در همان استان و همان شهرستان است. مویدی افزود: بیش از 90 درصد سطح زیرکشت پنبه بشرویه با کشاورزی حفاظتی کشت می‌شود و به همین جهت به عنوان یک نقطه اصلی در کشاورزی حفاظتی در کشور است.

دکتر روشنی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور به عنوان عضو شورای راهبردی "اولین همایش ملی علمی ترویجی یافته‌های کاربردی پنبه" به صورت وب کنفرانسی به ارائه سخنرانی  پرداخت.  وی پنبه را یک محصول راهبردی و با ارزش افزوده بسیار بالا  توصیف کرد و افزود:  زراعت پنبه نقش مهمی در اشتغالزایی در ابعاد مختلف کشاورزی، صنعتی و بازرگانی ایفا میکند به طوری که به ازای ایجاد یک شغل در زراعت  این محصول، حدود 5 شغل در بخش‌های صنعت و خدمات ایجاد شده و با استحصال بیش از 70 نوع فرآورده از پنبه، موجبات رونق  صنایع وابسته از جمله ریسندگی، نساجی، شیمیایی، بافندگی و غذایی فراهم می شود.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای جایگاه ترویج در پنبه کاری کشور افزود:  در مقایسه با کشورهای تولید کننده پنبه در دنیا ایران تعداد مروج کشاورزی ما کمتر است و پیشنهاد می شود با تقویت جایگاه ترویج به عنوان حلقه گمشده  افزایش بهره وری بتوان به  مانند کشاورزان پیشرو  به تولید حداکثر  عملکرد محصول پنبه در واحد سطح رسید.

دکتر رمضانی مقدم دبیر همایش هدف از برگزاری این همایش را تبادل اطلاعات علمی و تخصصی و انتقال یافته‌های پژوهشی کاربردی اعلام داشت و افزود: ژنتیک و به‌نژادی، به‌زراعی و مدیریت مزرعه، مدیریت مصرف آب، کیفیت آب و شیوه‌های نوین آبیاری، گیاهپزشکی (مدیریت تلفیقی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز)، تغذیه و حاصلخیزی خاک، کشاورزی حفاظتی و کشت نشایی، علوم و تکنولوژی بذر، تغییر اقلیم و تنش‌های محیطی، اقتصاد، بازاریابی و تجارت از جمله محور‌های همایش ملی پنبه است که از میان ۱۷۱ عنوان  مقاله‌ای که به این همایش  ارسال شده است ۱۴۰ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شد.
در این همایش هم چنین کارگاه های آموزشی در زمینه ترویج و انتقال یافته‌های جدید با عناوین اصلاح ژنتیکی ارقام جدید، کاربرد روش‌های نوین در پایش و پیش بینی آگاهی آفات مهم پنبه و مدیریت کنترل تریپس پنبه (ضدعفونی بذر) با حضور دکتر گل محمدی مدیر کل منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان و دکتر فرازمند رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی و سایر محققان پنبه کشور برگزار شد.

تقدیر از محققان و کارشناسان ، کشاورزان و صاحبان صنایع با سابقه از جمله دو محقق بازنشسته موسسه تحقیقات پنبه کشور، مهندس قجری و محمودجانلو از دیگر بخش های مراسم افتتاحیه این همایش ملی بود.

گفتنی است، در حاشیه این همایش نمایشگاه توانمندی‌های محققان پنبه کشور به‌صورت اختصاصی برگزار شد و مدیران وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مدیران استانی، کشاورزان پیشرو و صاحبان صنایع با حضور در غرفه موسسه نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند. شایان ذکر است موسسه تحقیقات پنبه کشور با برپایی غرفه نمایشگاهی و ارائه توضیحات فنی، دستاوردهای تحقیقاتی این موسسه از جمله  ارقام جدید پنبه به نام های پرتو و تابان و دو رقم پنبه موتانت را به عموم علاقه مندان معرفی کرد.






امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0