اولین نشست مشورتی تحول در
حوزهی آموزش کشاورزی برگزار شد
اولین جلسه مشورتی تحول در حوزهی آموزش
کشاورزی با حضور معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رییس
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، قائم مقام، معاونان و جمعی از مدیران کل، مدیران
ستادی و مسؤولان موسسه، رییس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، رییس مراکز تحقیقات
و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استانهای گلستان، کرمانشاه و رییس مرکز آموزش
کشاورزی و منابع طبیعی زاهدان، مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی استانهای قزوین و
مازندران و معاونان آموزشی مرکز تحیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استانهای
هرمزگان، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی روز چهارشنبه ششم آذرماه سال جاری
در سالن مروج موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج
کشاورزی، در ابتدای این نشست که به منظور تغییر و تحول جدی در حوزه آموزش کشاورزی
برگزار شد، دکتر علیاکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، ضمن خوشامدگویی
به مدعوین جلسه اظهار داشت: پس از ادغام بخش آموزش و ترویج کشاورزی یکی از مباحث
مهمی که مطرح است، برنامه تحولی جامع برای آموزش کشاورزی کشور میباشد. آموزش
کشاورزی نیاز به معماری و بازمهندسی زیرساختها دارد. مویدی افزود: این نشست فرصت
خوبی به وجود آورده تا در جمعی متشکل از مدیران آموزش و ترویج کل کشور و ستاد، همگرایی
و همفکری انجام شود. این جلسه صد در صد مشورتی است اما نه شعار مشورتی بلکه مشورتی
که منجر به نتایج کاربردی و واقعی شود به طوری که پاسخگوی دغدغههای مراکز آموزشی
کشور باشیم.
معاون
آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه بیان داشت: ساعتها
فکر و کار کارشناسی شده تا یک پیش نظام آموزش طراحی و تدوین شده و در این نشست به
شور گذاشته شود تا با ارایه پیشنهادها و نظرات سازنده اعضای جلسه تکمیل شود.
در ادامه جلسه، دکتر مریم طهماسبی مدیرکل دفتر
آموزش بهرهبرداران موسسه با اشاره به دغدغههای آموزش بهرهبرداران که از جمله،
ساز و کار تعریف شده و مناسب برای نیازسنجی محتوای ارایه شده، دسترسی به عرصه و
بهرهبردار نیازمند آموزش، مورد غفلت واقع شدن مهارتآموزی و توجه به بعد عملی،
عملیاتی نشدن قانون صلاحیت حرفهای، پیگیری پس از ارایه آموزشها، گواهی مهارتی به
جای گواهی آموزشی، پشتوانه مالی بعد از ارایه آموزشها، گواهی مهارتی به جای گواهی
آموزشی، پشتوانه مالی بعد از ارایه آموزشها، مغفول ماندن تربیت مربیان برای انجام
فعالیتهای عملی اظهار داشت: هدف اصلی ما آموزش و مهارت آموزی نیروی انسانی کارآمد
حال و آینده کشاورزی کشور است.
دکتر طهماسبی در ادامه با برشمردن اصول مورد
تاکید نظام آموزش کشاورزی که مشتمل بر اصل ماموریت گرایی، جامعیت و کلنگری، تخصصگرایی
و شایسته سالاری، تقاضا محور بودن، استاندارد محوری، مشارکت محوری و تعامل شبکهای
و اصل سازگاری است، ارکان این نظام را معرفی کرد و گفت: دستگاههای حاکمیتی دراین
خصوص وزارت جهادکشاورزی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت عتف، وزارت کار، تعاون و رفاه
اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و مرکز آموزش مدیریت دولتی سازمان اداری و استخدامی
کشور هستند.
مدیرکل دفتر آموزش بهرهبرداران در پایان
سخنان خود، سوالاتی به منظور پیادهسازی این نظام مطرح کرد و از اعضای جلسه خواست
تا با تعامل و همفکری به این سوالات پاسخ دهند.
دکتر مخبر رییس مرکز آموزش عالی اما خمینی(ره)
نیز در ادامه این نشست، تغییر و تحول در در زمینه آموزش کشاورزی را مستلزم مدیریت
استراتژیک دانست و عنوان کرد: تعریف یک چشمانداز و ماموریت جامع الزامی است. دکتر
مخبر افزود: در نظام جامع آموزش کشاورزی، در بحث آموزش بهرهبرداران ظرفیت و توانمندی
مراکز آموزش به سمتی پیش برود که بهرهبرداران به این آموزشها جذب شوند و پس از
شرکت در دورهها ارزیابی لازم به عمل آید.
پس از بحث و بررسی و ارایه دیدگاهها و نقطه
نظرات اعضای حاضر در جلسه، در بخش دیگری از این نشست یک روزه، دکتر ارکیده حیدرنژاد
معاون آموزشی موسسه، درخصوص آموزش کشاورزان آینده در قالب آموزشهای رسمی و غیر
رسمی مواردی را مطرح کرد و اظهار داشت: نیروهای انسانی شاغل در بخش کشاورزی که نیازمند
آموزش هستند در چهار گروه تصمیمسازان و برنامهریزان، تسهیلکنندگان، نیروی کار و
تامینکنندگان قرار میگیرند و برنامههای آموزشی باید در راستای نیازهای این
چهارگروه تبیین شود.
دکتر حیدرنژاد در ادامه سخنان خود طرح تربیت
کشاورزان آینده شامل دانشآموزان فنی حرفهای و کاردانش را تشریح کرد و گفت: نظام
آموزش کشاورزی به شیوهای تدوین شود که برای این دانشآموزان انگیزه و خودباوری به
وجود بیاید به طریقی که روستازادگان تشویق شوند تا با افتخار و انگیزه کافی در
حوزهی کشاورزی آموزش ببینند به طوری که رها نشوند و زمینه ایجاد شغل و درآمد برای
آنها فراهم شود.
دکتر بصام مدیرکل دفتر آموزش کارکنان نیز به بیان
رویکردهای آموزش کارکنان پرداخت و مشارکت مردم و روستاییان را در برنامهریزی
آموزش کشاورزی کشور ضروری خواند. دکتر بصام اظهار داشت: هر روستا یک برنامه توسعه
داشته باشد و نیازسنجی آموزشها براساس آن برنامه تدوین شود. به این طریق، کشاورزی
ما از معیشتی به سمت کشاورزی اقتصادی پیش خواهد رفت.
مدیرکل دفتر آموزش کارکنان اصلاحاتی را برای
نظام آموزش کارکنان برشمرد که تغییر نیازسنجی شاغلین به نیازسنجی شغلی، برقراری
ارتباط آموزش با کار کارکنان، تقویت آموزش مدیران، تدوین منابع و جزوات آموزشی،
کاهش عملیات اجرایی دفتر آموزش کارکنان، تدوین پودمانهای آموزشی براساس استاندارد
شغلی و ... از مهمترین این موارد بود.
در
پایان نشست مشورتی تحول آموزش کشاورزی، اعضای حاضر در جلسه پیشنهادهایی را ارایه
کردند. رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی پس از جمعبندی نقطه نظرات ارایه شده
اظهار داشت: انتظار میرود اعضای حاضر در جلسه و نمایندههای آموزش و ترویج در
استان خود جلسات همفکری برگزار کنند و در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت
پیشنهادهای سازنده خود را در زمینه برنامه تحول آموزش کشاورزی برای دبیرخانه مربوطه
ارسال کنند، بهطوری که پس از جمعبندی این موارد پیشنهادی، علاوه بر دستور جلسه
گردهمایی معاونان آموزشی، نخستین گام تهیه نظام جامع آموزش کشاورزی کشور برداشته
شود و نتایج حاصله در این خصوص برای اجرایی شدن به مقامات ذیربط ارایه شود.