• EN
يکشنبه, 22 تير 1399
بررسی نحوه تدوین استانداردهای آموزش در چارچوب نظام صلاحیت حرفه‌ای
 ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

بررسی نحوه تدوین استانداردهای آموزش در چارچوب نظام صلاحیت حرفه‌ای


جلسه مشترکی فی‌مابین دفتر آموزش بهره‌برداران با نماینده‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به‌منظور بررسی نحوه تدوین استانداردهای آموزش در چارچوب نظام صلاحیت حرفه‌ای روز دوشنبه دوم تیرماه سال جاری، در سالن مروج  برگزار شد.

در ابتدای جلسه، مدیرکل دفتر آموزش بهره‌برداران و مشاغل کشاورزی با اشاره به اهمیت تدوین استانداردهای صلاحیت حرفه‌ای و تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر همکاری و مشارکت مؤسسه آموزش و ترویج در خصوص تدوین استانداردها  صلاحیت حرفه‌ای  بخش کشاورزی، گفت: این جلسه به‌منظور آشنایی همکاران معاونت علمی و فناوری با چگونگی تدوین استانداردها در قالب صلاحیت حرفه‌ای تشکیل شده است.

دکتر مریم طهماسبی اظهار کرد: در تدوین استانداردهای صلاحیت حرفه‌ای، تجزیه و تحلیل حرف کشاورزی و تدوین استانداردهای شایستگی و سنجش مهارت می‌باشد که طبقه‌بندی  استانداردهای حرفه توسط سازمان بین‌المللی کار(ILO) به‌عنوان یکی از مؤسسات تخصصی سازمان سازمان ملل متحد که مربوط به امور کار و کارگر می‌باشد. وی افزود: در آخرین نسخه در سال 2008 سند ISCO2008می باشد و این طبقه‌بندی مشاغل در حال حاضر به‌عنوان الگویی برای تدوین استانداردها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جلالی رییس گروه کشاورزی دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز بیان داشت: در سال گذشته در حوزه تدوین استانداردها شغلی بر اساس تجزیه و تحلیل مشاغل صورت گرفت  که یک استاندارد آموزشی و یک استاندارد سنجش عملکرد تدوین می­شود که با توجه به ابلاغ قانون جامع تربیت آموزش فنی و حرفه‌ای  تدوین استانداردها براساس صلاحیت حرفه‌ای  در قالب  سند ایسکو در حال انجام می‌باشد.وی افزود: گام اول  تعیین عناوین مشاغل مرتبط با کد حرف ایسکو 2008  است که برای بخش کشاورزی 31 کد حرف در همه حوزه‌های مختلف اعم از زراعت، باغبانی و.... استخراج شده است.

جلالی در ادامه، یک نمونه از چگونگی تدوین استاندارد صلاحیت حرفه‌ای در حوزه دامپروری را برای حاضران در جلسه تشریح کرد.

قائم‌مقام و معاون اداری و مالی مؤسسه نیز با تاکید بر ترسیم نقشه راه  سازمان، گفت: کار و چگونگی نحوه فعالیت‌های گروه تخصصی این کار جز برنامه‌های مهم موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است و بایستی سازمان کار و فرآیند اجرایی این برنامه مشخص شود.

دکتر موسوی  با تاکید بر  ضرورت بهره‌گیری  از توان علمی محققان معین، پژوهشگر مروجان ارشد و... در تمامی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایر مؤسسات تحقیقاتی در تدوین استانداردها، ابراز کرد: در اولین فرصت اطلاعات و و اولویت‌های مشاغل و حرف کشاورزی مرتبط احصا شود.

در ادامه مدیر کل دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی با ابراز خرسندی از همکاری و مشارکت مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: با طرح نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور، بازار کار به دنیای آموزش متصل می‌شود. وی افزود: باتوجه به نیازمندی‌های بازار کار و ویژگی‌هایی  نیروی انسانی، آموزش در این زمینه انجام می­گیرد.

دکتر فیضی، خاطرنشان ساخت: شناسنامه دار کردن دارندگان مهارت، افزایش بهره‌وری و کیفیت کار و ایجاد رضایت‌مندی از شغل از نتایج بلافصل ایجاد نظام صلاحیت حرفه‌ای است. وی افزود: کلیه افرادی که مهارت تجربی در کارهایی را به دست آورده اند در  این نظام ارزیابی و بازارزیابی کامل  خواهند شد و همه‏ی دارندگان مهارت  دارای شناسنامه می‌شوند.

مدیر کل دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی اظهار کرد: برای اولین بار در کشور صلاحیت حرفه‌ای به‌عنوان  تکلیف قانونی، ماموریت و جزء وظیفه قانونی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌باشد که در بخش کشاورزی با همکاری خوب وزرات جهاد کشاورزی در راستای تفاهم‌نامه سه‌جانبه  در حال اجرایی شدن می‌باشد.






بازگشت           چاپ چاپ         
 

DOURAN Portal V4.0.4.0

V4.0.4.0