انقلاب صنعتی چهارم که با توسعه فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و اتوماسیون شناخته
میشود، بهطور بنیادین زمینه عملکرد شرکتهای مدرن را تغییر داده است. در این محیط، نوآوری عنصر کلیدی
مزیت رقابتی است و فرهنگ سازمانی یکی از عوامل اساسی برای اجرای مؤثر نوآوریها محسوب میشود. هدف
این مقاله تحلیل نقش فرهنگ سازمانی بهعنوان کاتالیزور نوآوری در شرکتها در عصر صنعت 4.0 است. در این
مقاله عناصر اصلی فرهنگ سازمانی مانند گشودگی به تغییر، همکاری بین تیمها و انعطافپذیری سازمانی مورد
بحث قرار میگیرد که در فرآیندهای نوآوری از اهمیت کلیدی برخوردارند. بر این اساس، نتیجهگیریهایی درباره
تأثیر فرهنگ سازمانی بر توانایی شرکتها برای رقابت و توسعه در یک محیط اقتصادی پویا ارائه میشود. این
مطالعه دارای ماهیت نظری و تجربی است. برای تحقیق، نویسندگان از روش توصیفی با عناصر تحلیل دادههای
آماری استفاده کردهاند. تحلیل بر اساس گزارشهای مؤسساتی مانند مجمع جهانی اقتصاد، مککینزی و دادههای
ثانویه مربوط به شرکتهای لهستانی انجام شده است .