برگزاری دوره انگیزش در رضایت شغلی کارکنان
رضایت شغلی به واکنشهای شناختی، عاطفی و سنجشی افراد، نسبت
به شغلشان اطلاق میگردد. در دهههای اخیر رویکردهای نوین مدیریت بر توجه به سرمایههای
انسانی به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان ها معطوف شده است. برنامهریزی برای ایجاد
انگیزه و بهرهمندی از هوش و استعداد مدیران و کارکنان در بهبود کیفیت زندگی شغلی و
شخصی یکی از اقدامات جدی حوزه منابع انسانی سازمان ها میباشد. رضایت و خشنودی شغلی
و فضای سازمانی احساس مطبوعی ایجاد میکند که میتواند تعهد، وفاداری، مسئولیتپذیری،
پاسخگویی، خلاقیت و نوآوری را همراه داشته باشد. از این رو، یک دوره آموزشی تحت
عنوان انگیزش در رضایت شغلی کارکنان ویژه پرسنل مدیریت جهاد کشاورزی دامغان و مرکز
آموزش رسول اکرم در تاریخ 13 تا 14 بهمن
در محل سالن دانش مرکز برگزار گردید.
به گزارش معاونت پژوهش و فناوری مرکز، در این كارگاه آموزشی 35 نفر از کارشناسان مديريت جهاد كشاورزي ، مركز آموزش رسول اكرم (ص) و ادارات وابسته حضور داشتند. در اين كارگاه
آموزشي آقای مهندس مهدی ابراهیمی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، به عنوان مدرس همکاری
داشته و موارد ذیل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
مفاهیم و تعاریف
رضایت شغلی ( مفهوم رضایت شغلی ، رضایت شغلی به عنوان یک ارزش ، ماهیت رضایت شغلی ،
تعاریف رضایت شغلی )
ابعاد و مدلهای
رضایت شغلی ( اهمیت رضایت شغلی در سازمان ، انواع رضایت شغلى ، رضایت درونى و رضایت
بیرونى ، رضایت شناختی و رضایت احساسی ، گروهبندی لاک، طبقهبندی لوسان و شن، اندازهگیری
رضایت شغلی ، پاداشهای معنوی )
پیشایندهای
رضایت شغلی ( پاداشهای درونی و بیرونی ، پیشینه محیطی و فردی رضایت شغلی ، نظرﯾﻪ ﺑﺎرون
و ﮔﺮﯾﻨﺒﺮگ ، پیشبینی رضایت شغلی از طریق ارزشها )
ویژگیهای
جمعیتشناختی سطح فردی ( سن، رابطه غیرمعنادار، رابطه معنادار، ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت، جنسیت،
وضعیت تأهل، تعداد عائله تحت تکفل (تعداد فرزندان)، رشته تحصیلی، مکانهای سکونت مختلف
)
ویژگیهای
جمعیتشناختی سطح شغلی ( تجربه یا سابقه کاری، رسته خدمتی، درآمد ماهانه، ﭘُﺴﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ،
رده شغلی، تخصص کاری، نوبت کاری، منطقه محل خدمت، نوع استخدام، ﺗﻌﺪاد ﺳﺎﻋﺎت ﮐﺎری، رتبه
(درجه)، سابقه مسئولیت )
ویژگیهای
شخصیتی ( ابعاد شخصیت مطابق با مدل پنج عاملی شخصیت، سازگاری، با وجدان بودن، ثُبات عاطفی، برونگرایی، آمادگی
تجربه کردن، ﻗﺪرتﻃﻠﺒﯽ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖﻃﻠﺒﯽ، مهارتهای
کنار آمدن، هوش، نگرش )
یشایندهای
سطح فردی ( حجم وظایف خانوادگی، انگیزش پیشرفت، خلاقیت، درماندگی اخلاقی، سرمایه اجتماعی،
سرمایه روانشناختى، خوشبینى، سلامت عمومی، حمایت اجتماعی، هوش اجتماعی، ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ،
هوش هیجانی )
پیشایندهای
سطح شغلی ( استرس شغلی، مدیریت استرس، امنیت شغلی، کیفیت زندگی کاری، فرصتهای پیشرفت
و ارتقاء شغلی، کار احساسی، سبک باری نقش، آزادی عمل، استقلال کاری، تنوع/ گوناگونی
شغل، تخصصگرایی، پویایی شغلی، بیگانگی شغلی )
پیشایندهای
سطح مدیریتی ( سبک رهبری، رهبری اخلاقی، رهبری خدمتگزار، مبادله رهبر- پیرو، توانمندسازی
کارکنان، مدیریت مشارکتی، تفویض اختیار، نشستهای شغلی، مربیگری، ﻧﻘﺶﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻣﺪﯾﺮان،
قدردانی از کارکنان، ارزیابی عملکرد مدیران از خود و زیردستان )
پیشایندهای
سطح سازمانی ( اخلاق کار، رفتار اخلاقی، ارگونومی، جو سازمانی، عدالت سازمانی، فرهنگ
سازمانی، جامعهپذیری سازمانی، تسهیلات محل کار، سرویس رفت و آمد، ایمنی محل کار، مرخصی،
بهداشت جسم و روان )
تعاملات رضایت
شغلی ( الگوی تعاملات رضایت شغلی، تعاملات سطح فردی، سلامت روانی، نشاط و رضایت شغلی،
تعاملات سطح خانوادگی، رضایت زناشویی، رضایت از زندگی، نشاط اجتماعی، نشاط اجتماعی
و رضایت شغلی )
پیامدهای رضایت
شغلی ( نشانههای نارضایتی شغلی کارکنان، ابعاد تاثیرگذاری رضایت شغلی، الگوی پیامدهای
رضایت شغلی، اهمال کاری، ترک خدمت ، غیبت از کار، تعارض بین کار و خانواده، فرسودگی
شغلی، رضایت مشتری )