به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛حسینعلی متولی، رئیس مرکز نوآوری و کارآفرینی در افتتاحیه این رویداد، با اشاره به جایگاه ویژه نور در زیست بوم کشاورزی، اظهار داشت: نور تنها منبع انرژی برای فتوسنتز نیست، بلکه ابزاری دقیق برای پایش، بهبود عملکرد و بهینهسازی منابع در کشاورزی مدرن است.
وی افزود؛ ما در این رویداد گرد هم آمدهایم تا با بهرهگیری از فناوریهای نوین نوری و طیفی، گامی بلند در جهت کاهش مصرف آب ، انرژی، افزایش بازدهی و بهره وری تولیدات کشاورزی برداریم.
وی تاکید کرد؛استفاده از فناوری های نوظهور و تحلیلهای بیوفوتونیک میتواند کشاورزی ایران را به سمت هوشمندسازی و پایداری واقعی سوق دهد.
در این نشست تخصصی، سخنرانیهای ارزشمندی با محوریت کاربردهای روز فوتونیک در کشاورزی توسط عزالدین مهاجرانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی که با ارائه مبحث نور و زیستگاه ما، بر تعامل بنیادین بین نور و محیط زیست گیاهی تأکید کرد.
سپس محمد صادق ذبیحی، مشاور دانشگاه آزاد و صاحبنظر عرصه فوتونیک، در سخنرانی خود به نقش حیاتی انرژی نور خورشیدی در پایداری سیستمهای کشاورزی و به فتوولتائیک و اگری ولتائیک پرداخت و راهکارهای بهرهبرداری بهینه از این منبع تجدیدپذیر در بخش کشاورزی را تشریح کرد.
در ادامه این جلسه شهریار ابوالحسینی ( کارشناس لیزر سازمان بین المللی IEC) نیز در سخنرانی خود تحت عنوان رمزگشایی از نور؛ انقلاب خاموش در کشاورزی، نشان داد که چگونه تحلیلهای پیشرفته نوری میتواند بدون ایجاد صدای بلند، تحولی عظیم در مدیریت مزارع ایجاد کند.
همچنین معلی فناور حوزه دیودهای نوری در کشاورزی به تشریح کاربرد دیودهای نوری (LED) در کشاورزی پایدار پرداخت و مزایای استفاده از نورهای مصنوعی بهینهشده را بر رشد گیاهان بررسی کرد.
در پایان، عبداوهاب عبداللهی، عضو هیات علمی و معاون موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، با ارائه فناوریهای نوری و طیفی برای تحقق کشاورزی پایدار، راهکارهای عملیاتی برای ادغام این فناوریها در زنجیره ارزش کشاورزی دیم و آبی را ارائه کرد.
عبدالرضا مجدالدین مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عضو هیات علمی دانشگاه در پایان باجمع بندی این رویداد علمی با اشاره به نقش نوآوری در توسعه کشور در سخنانی مدیریت و کارکرد های مراکز نوآوری در توسعه کشاورزی را تشریح و اظهار امیدواری کرد با حضور همه ذینفعان زیست بوم نوآوری اقدامات مطلوبی در این بخش اجرایی شود.
گفتنی است؛ با قرائت قطعنامه پایانی این رویداد؛ مصوبات و پیشنهادات علمی حاضران جهت ارائه به نهادهای سیاستگذار و اجرایی حوزه کشاورزی و فناوری بیان شد. همچنین این قطعنامه بر لزوم سرمایهگذاری در زیرساختهای تحقیقاتی مشترک میان مراکز دانشگاهی و بخش کشاورزی، حمایت از استارتاپهای حوزه بیوفوتونیک و تدوین استانداردهای ملی برای استفاده از فناوریهای نوری در مزارع تاکید شد.