چهارشنبه, 5 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ 
  • تعداد بازدید : 426
  • کد خبر : ۲۴۱۹۱
كارگاه آموزشی و تخصصی ملی تجارت خارجی محصولات كشاورزی برگزار شد

کارگاه آموزشی و تخصصی ملی تجارت خارجی محصولات کشاورزی برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دومین مرحله از سلسله برنامه های ترویج تجاری سازی کشاورزی با عنوان تجارت خارجی محصولات کشاورزی روز سه شنبه چهارم آبان ماه در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

در آغاز این کارگاه تخصصی ملی، دکتر موموندی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی ضمن تشریح محورهای برگزاری این نشست، اظهار داشت: شناسایی فضای تجاری سازی داخلی کشور و همچنین آشنایی نسبی با فضای ساختاری نهادی تجارت خارجی محصولات کشاورزی امری بسیار مهم است.

دکتر موموندی افزود: با همکاری سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران و همچنین معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصادکشاورزی و مجمع ملی خبرگان کشاورزی برنامه های ویژه ای را برای کمک به افزایش تجارت محصولات خارجی بخش کشاورزی برای استفاده ذینفعان در نظر گرفته ایم که این برنامه ها ادامه دار خواهد بود.

در ادامه این نشست، دکتر فریادرس مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، تجارت جهانی و روند رو به رشد اقتصاد و تجارت را تشریح کرد و گفت: رشد تجارت در هر کشوری تابع رشد اقتصادی آن کشور است و صادرات بخش کشاورزی در دنیا همواره پایدار بوده است.

دکتر فریادرس افزود : معاونت توسعه بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت عمده و مهمی را برعهده دارد که باید جایگاه و تشکیلات آن مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

 وی مسیر صادرات و واردات بخش کشاورزی را تشریح کرد و افزود: شناخت کالا و شناخت بازار داخلی و خارجی بسیار مهم است، پس از آن ثبت شرکت و اقدام به گرفتن کارت بازرگانی و همچنین مجوز های گمرکی، بهداشتی و سلامت و سپس اقدام به صادرات بر اساس قیمتی که در سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان قیمت پایه وجود دارد، انجام می شود.

این مقام مسوول در بحث واردات نیز قانون ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت سازمان صمت را مطرح کرد و گفت: پس از اخذ مجوزها و اجازه ثبت سفارش مراحل بانکی انجام خواهد شد.

دکتر شمشادی عضو هیات علمی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی به عنوان سخنران بعدی این کارگاه آموزشی ملی تخصصی، ضمن ارایه خلاصه ای از اهمیت تجارت در اقتصاد کلان، افزایش صادرات و توسعه صادرات گفت: اهمیت صادرات غیر نفتی با تاکید بر بخش کشاورزی، رهایی از اقتصاد تک محصولی و تقویت و توسعه صادرات غیر نفتی و نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت محصولات خارجی  دارد.

دکتر شمشادی تراز تجاری صادرات کشاورزی را در سال ۹۷ منفی اعلام کرد و افزود: در سال ۹۸ نیز به دلیل پاندمی کرونا این روند منفی بوده و در سال ۹۹ تا شش ماهه اول سال جاری تا حدودی بهبود پیدا کرده و به ۶/۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی محصولاتی همچون پسته، گوجه فرنگی، زعفران، کشمش خرما، سیب، رب گوجه و هندوانه را از عمده محصولات صادراتی بخش کشاورزی معرفی کرد و گفت: این محصولات باید به سمت محصولات فرآوری شده سوق پیدا کند.

دکتر شمشادی آثار غیر مستقیم تحریم مثل نرخ تورم و نرخ ارز را از مهم‌ترین چالشهای تجارت بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی پرچمدار تاب آوری ایران در تجارت خارجی است، انعقاد موافقت های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و مناطق عمده تجاری در این راستا مورد تاکید است.

 در بخش دیگری از این نشست، دکتر ساروئی به عنوان نماینده دفتر توسعه صادرات و زیرساخت های صنایع و بازار معاونت بازرگانی گزارش صادرات محصولات کشاورزی را ارائه کرد و گفت: هدف ما در قانون برنامه ششم با نرخ رشد ۲۱/۷ درصد، افزایش توسعه صادرات از ۴۲/۱ میلیارد به ۱۱۲/۸ میلیارد است که هنوز فاصله قابل توجهی برای این هدف وجود دارد.

وی سازمان توسعه تجارت جهانی، وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران و تشکل های خصوصی را از جمله بخش‌های مهمی که در صادرات و واردات محصولات کشاورزی نقش دارند، معرفی  کرد و افزود: صادرات باید تقاضا محور و هدفمند صورت گیرد نه بر اساس مازاد تولید. دکتر ساروی در بخش دیگری از سخنان خود موافقتنامه ایران و اوراسیا را تشریح کرد که پتانسیل اصلی آن بخش کشاورزی و رفع چالش‌های صادرات و واردات این بخش است.

دکتر سید محمد تقوی معاون دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با تاکید بر اینکه صادر کننده ها مکلفند قوانین امور گمرکی و تکالیف آن را بدانند و به آن عمل کنند، توصیه هایی را جهت تسهیل انجام تشریفات گمرکی نام برد.

 وی مهم ترین این توصیه ها را برشمرد و گفت: ورود موقت مواد اولیه و لوازم بسته بندی مورد نیاز جهت تولید و بسته بندی محصولات صادراتی، استرداد حقوق ورودی مواد اولیه و لوازم بسته بندی به کار رفته در تولید محصولات صادراتی، اعمال مدیریت ریسک در گمرک با استفاده از سیستم تعیین مسیر اظهارنامه های صادراتی و امکان ارزیابی در محل محصولات صادراتی متعلق به واحدهای تولیدی از اهم این توصیه هاست.

در پایان این کارگاه آموزشی تخصصی ملی به سوالات مطرح شده توسط مخاطبان پاسخ لازم ارایه شد.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0