شنبه, 1 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۷/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 333
  • کد خبر : ۲۴۱۲۹
ششمین برنامه روز انتقال یافته های تحقیقات ملی، با عنوان دیمكاری علمی در محصولات زراعی كشت پاییزه  برگزار شد

ششمین برنامه روز انتقال یافته های تحقیقات ملی،

با عنوان دیمکاری علمی در محصولات زراعی کشت پاییزه  برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر موموندی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در ششمین برنامه روز انتقال یافته های تحقیقاتی ملی که روز یکشنبه ۲۵ مهرماه در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به صورت مجازی برگزار شد، محورهای مهم این برنامه را برشمرد و به تشریح آخرین اقدامات و یافته های تحقیقاتی در خصوص این کاری زراعی در محصولات کشت پاییزه پرداخت.

در ادامه، دکتر علیزاده رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با طرح موضوع اهمیت اصول دیمکاری  در کشت پاییزه، اظهار داشت:

ما در عرصه کشاورزی دیم کشور با یک ظرفیت بزرگی رو به رو  هستیم. به طوری که 90 تا 95 درصد کشور ما تحت تاثیر اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد.

دکتر علیزاده افزود: با توجه به فرسایش و تحلیل شدید در منابع پایه، نیروی انسانی و سرمایه مورد نیاز در امنیت غذایی کشور به نظر می رسد که استفاده از دانش و فن آوری تنها راه عملیاتی برای تولید پایدار در شرایط دیم است.

در ادامه این برنامه ملی، دکتر مظفر روستایی از محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، نکات کلیدی در زراعت غلات دیم برای کاهش خسارت خشکی و سرمایه و تولید پایدار را تشریح کرد و

استراتژی های افزایش تولید گندم و جو را برشمرد.

وی در این خصوص گفت : استفاده از کود سرک در بهاره موجب جبران خسارت سرمای زمستانه می شود. اگر رشد مزرعه در پاییز زیاد باشد، برای کاهش خطرات سرما، بهتر است چرای سبک انجام گیرد.

دکتر روستایی همچنین رعایت تاریخ کاشت براساس دستورالعمل فنی گندم در اقلیم های مختلف را بسیار مهم  برشمرد و افزود : باید کاشت ها به موقع و بدون وقفه انجام شود.

 دکتر حمید رضا حسنیان خشرو نیز از محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در خصوص کشت پاییزه حبوبات دیم در مناطق  سردسیر (نخود و عدس) موضوعاتی را مطرح کرد و گفت:  تولید و عملکرد گیاهان پاییزه غالبا بیشتر از گیاهان بهاره بوده و از ثبات عملکرد بیشتری نیز برخوردار است.

در بخش دیگری از این نشست،  دکتر رامین لطفی نیز از محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور موضوع  نکات کلیدی در تولید محصولات دیم تحت الگوی  کشاورزی حفاظتی در منطقه سردسیر را بیان کرد.

وی در این خصوص گفت : حدود 85 درصد اراضی زیر کشت دیم، بارندگی بین 200 تا 500 میلی متر دارند.

هدف از کشاورزی حفاظتی افزایش عملکرد نیست درواقع هدف اصلی، افزایش بهره وری است.

 دکتر فرشید محمودی از دیگر محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم نیز کشت پاییزه حبوبات دیم در مناطق معتدل (نخود و عدس) را تشریح کرد و گفت : زراعت حبوبات بالاخص نخود از جایگاه ویژه ای در سیستم های تناوبی برخوردار است.

وی افزود: زراعت نخود و عدس در تمامی اراضی دیم کشور به جز نواحی شمالی کشور قابل انجام است.

یکی از مهم ترین اهداف محققین دیم کشور تولید ارقام زراعی مناسب برای مناطق خشک و نیمه خشک کشور می باشد. زراعت نخود و عدس پاییزه به دو روش حفاظتی ( بی خاکورزی) و کم خاکورزی انجام می گیرد.

در پایان، دکتر قهرمانیان نیز از موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور موضوع پکیج کشاورزی حفاظتی در زراعت دیم( تکنولوژی های جدید) را توصیف نمود و بیان کرد:

هر چقدر فواصل ردیف های کاشت بیشتر باشد، عملکرد غلات بیشتر خواهد بود.

تلفات برداشت مکانیزه در حبوبات و بعضی از دانه های روغنی بخاطر ارتفاع کم محصول،خصوصا در مناطق سردسیر، زیاد است لذا لازم به طراحی و بهینه سازی در کمباین غلات برای برداشت محصولات پاکوتا می باشد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0