شنبه, 1 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۸/۱۴ 
  • تعداد بازدید : 266
  • کد خبر : ۲۲۷۱۶
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان خراسان رضوی در هفتمین برنامه ترویج نوآوری و تجارب موفق كشاورزی، سطح زیر كشت تریتیكاله در این استان را تشریح كرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در هفتمین برنامه ترویج نوآوری و تجارب موفق کشاورزی، سطح زیر کشت تریتیکاله در این استان را تشریح کرد

هفتمین رویداد ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق کشاورزی با موضوع تریتیکاله با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی، رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان مازندران، پژوهشگر مروجان ارشد استان‌های اصفهان و البرز، کشاورزان پیشرو از دو استان مازندران و خراسان رضوی، نماینده بخش خصوصی،  و جمعی از کارشناسان و بهره‌برداران کشور روز چهارشنبه 14 آبان ماه سال جاری به‌صورت وبیناری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس محمدرضا اورانی رییس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی در این نشست وبیناری، ضمن تشریح وضعیت نیاز  استان به محصولات دام و طیور اظهار کرد: پایداری تولید در زیربخش دام و طیور ارتباط مستقیم با نحوه تولید علوفه دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد دام استان به محصول جو در داخل همین استان تامین می‌شود و به‌طور کلی در تامین نهاده‌ها، استان خراسان رضوی در صف آخر است.

چالش مطرح در این بخش، علوفه وارداتی است و تا زمانی که واردات نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد الزام به تولید داخلی آن‌طور که باید انجام نخواهد شد.

مهندس اورانی با تاکید بر نیاز به بسته‌های آموزشی ترویجی در واحدهای تولیدی دامداری، گفت: برای افزایش راندمان تولید نیاز جدی به بسته‌های آموزشی ترویجی  و حضور هدفمند مروجان و محققان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، راه‌های تامین علوفه  در این استان را برشمرد و بیان کرد: افزایش سطح زیر کشت چغندرقند، پنبه، دانه‌های روغنی، جو و تریتیکاله به‌عنوان کمک برای تامین بخشی از علوفه دامی در این استان مورد توجه است که در کشت تریتیکاله استان خراسان رضوی رتبه برتر را دارد.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه این نشست وبیناری ضمن تشکر از استقبال مخاطبان از این رویدادهای ملی اظهار داشت: اتفاق مهم در برنامه امروز حضور و مشارکت بخش خصوصی در کنار کشاورزان پیشرو، محققان، پژوهشگران، مروجان و بهره‌برداران است که تجربیات موفق خود را به اشتراک می‌گذارند.

گفتنی است، نماینده بخش خصوصی از استان فارس نیز در این نشست وبیناری حضور داشت و با بیان اینکه تریتیکاله گیاهی سازگار است که توقع زیادی از آب و خاک و محیط ندارد، گفت: در شرایط بحرانی کشت این نوع غلات در کنار گندم و جو بسیار کمک خوبی خواهد بود. علاوه بر این، موارد مصرف این گیاه علاوه بر تامین علوفه دام برای مصرف خوراک انسان به عنوان نان و فرآورده‌های آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0