جمعه, 31 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۷/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 2059
  • کد خبر : ۲۲۴۵۵
تحلیل امنیت غذایی كشور تا 2050

تحلیل امنیت غذایی کشور تا 2050

گزارش تحلیلی امنیت غذایی کشور تا 2050 با مدل‌سازی همبست آب، زمین، غذا و محیط زیست و  چشم انداز و سیاست‌های لازم این طرح در جلسه‌ای با حضور مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در وزارت جهادکشاورزی، رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مشاوران وزیر جهادکشاورزی و اعضای کارگروه آب مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری روز دوشنبه هفتم مهرماه سال جاری، توسط دکتر افشین سلطانی استاد تمام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سالن مروج موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ارایه و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر علی‌اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و خیرمقدم به مدعوین این نشست، فعالیت‌ها و رهیافت‌های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی را به‌طور خلاصه تشریح کرد و گفت: برای ترویج فرهنگ کاربردی شدن مدل‌های پیشنهادی امنیت غذایی کشور این موسسه با استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی آمادگی کامل خود را اعلام می‌کند.

دکتر اسکندر زند مشاور وزیر و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی وزارت جهادکشاورزی با ارایه گزارش مختصری از بحث امنیت غذایی در جهان و در کشور ایران بیان داشت: امروزه دنیا روی بحث امنیت غذایی به‌عنوان قاعده‌ی هرم نیازهای انسانی تاکید ویژه دارد. در آخرین گزارش فائو در سال 2019 امنیت غذایی و بحث تغذیه در جهان برای حدود 700 میلیون نفر به رنگ قرمز است یعنی در بخشی از آسیا و به خصوص آفریقا نشانگر فقر امنیت است و این مطالعات نشان داده با شیوع ویروس کرونا و شرایط جدید جهان دوباره فقر امنیت غذایی رشد پیدا کرده است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی همچنین بر تداوم مطالعات امنیت غذایی کشور تاکید کرد و گفت با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور مقام معظم رهبری در حال تدوین سند امنیت غذایی هستیم که مدل‌های ارایه شده در این طرح را در آنجا نیز مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه جلسه، دکتر افشین سلطانی استاد تمام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گزارش تحلیلی امنیت غذایی کشور تا 2050 با مدل‌سازی همبست آب، زمین، غذا و محیط زیست و چشم انداز و سیاست‌های لازم این طرح را ارایه کرد.

وی در این باره اظهار داشت: امنیت غذایی دارای چهار جزء اصلی شامل: فراهمی و پایداری عرضه مواد غذایی، دسترسی شامل استطاعت مالی، سیاست‌ها و عوامل بازار، ارزش غذایی و ایمنی غذا و پایداری محیط زیست است. در کشور ما در حال حاضر عملکردهای فعلی 40 درصد و خلاء عملکرد 60 درصد می‌باشد که در این راستا ظرفیت مدیریت تقاضا با کاهش تلفات و ضایعات و تغییر رژیم غذایی با در نظر گرفتن حفظ منابع پایه و بحث کم‌آبی موضوع بسیار مهمی است که با چند مدل پیشنهادی ارایه شده است.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انتظارات از بخش کشاورزی را با توجه به ظرفیت‌های موجود بالا دانست و گفت: باید راهکارهای دیگری هم برای امنیت غذایی سنجیده شود و منابع آب و زمین تحت کنترل قرار گیرد. از مشاورین دیگر کشورها استفاده کنیم و حرکت به سمت فشرده‌سازی و تغییر رژیم غذایی باشد.

نماینده ریاست جمهوری و عضو کارگروه آب مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت این نهاد در پایان این نشست، ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده، اظهار کرد: این جلسه پیرو جلسه شورای عالی امنیت ملی برگزار شده است که در این شورا طرحی درخصوص امنیت غذایی مطرح شد که منطبق بر همین طرح بود. ایشان ابراز امیدواری کرد طرحی که در این شرایط حساس کشور نگاه سیستماتیک به آینده داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.

دکتر نظری فرهنگ‌سازی و ترویج این فعالیت را با کمک پژوهشکده مطالعات ریاست جمهوری در کنار وزارت جهادکشاورزی امری ضروری دانست و خواستار تدوین گزاره‌های سیاستی کاملا مشخص برای این طرح شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0