سه‌شنبه, 28 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۶/۲۹ 
  • تعداد بازدید : 240
  • کد خبر : ۲۲۳۸۱
فرهنگ‌سازی و ترویج تولید و مصرف محصولات سالم و استاندارد در سطح كشور از طریق توانمندسازی زنان روستایی و عشایری
زنان روستایی، رکن و ستون کشاورزی خانوادگی

فرهنگ‌سازی و ترویج تولید و مصرف محصولات سالم  و استاندارد در سطح کشور از طریق توانمندسازی زنان روستایی و عشایری

زنان روستایی، رکن و ستون کشاورزی خانوادگی

وزیر جهادکشاورزی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری وزارت جهادکشاورزی و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یکی از ارکان کشاورزی، کشاورزی خانوادگی است که زنان روستایی ستون آن را تشکیل می‌دهند. فرهنگ‌سازی و ترویج تولید و مصرف محصولات سالم و استاندارد از طریق تربیت مربیان تسهیلگری و  آموزش و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری،  اتفاق  مبارکی در وزارت جهادکشاورزی است که در واقع زنان روستایی به‌عنوان مادران خانواده با نفوذ کلام خود این مهم را به جامعه انتقال می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای توانمندسازی زنان روستایی بر اساس زنجیره گیاهان دارویی و آموزش و ترویج مصرف محصول سالم و استاندارد در محل وزارت جهاد کشاورزی روز شنبه 29 شهریورماه سال جاری به امضا رسید.

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: با امضای این تفاهم‌نامه، میان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دو الگو مورد توجه قرار می‌گیرد، اول افزایش استطاعت مالی بانوان روستایی و عشایری از طریق صندوق‌هایی که ایجاد شده است و دوم آموزش بانوان روستایی به‌منظور فرهنگ‌سازی و ترویج کشاورزی.

وی اضافه کرد: در این راستا به بانوان روستایی و عشایری، تولید محصولات کشاورزی سالم و استاندارد در مقیاس‌های کوچک و البته با بالاترین بازدهی آموزش داده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مرحله نخست برای این قشر، کاشت گیاهان دارویی، سبزی و صیفی در نظر گرفته شده و مقرر است در آینده این محصولات تنوع بیشتری یابند.

دکتر خاوازی افزود: تولید محصولات استاندارد و گواهی شده از طریق توانمندسازی بانوان روستایی و عشایری در دستورکار این تفاهم‌نامه قرار دارد.

وی ادامه داد: از این طریق، هدف‌گذاری شده است که سهم خانوار روستایی و عشایری در تولیدات کشاورزی افزایش یابد و همچنین اشتغال‌زایی که از این طریق صورت می‌پذیرد را نباید فراموش کرد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: بانوان در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌توانند به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند همچنین می‌توان برخی از هسته‌ها مانند تولید ماهی مولد، قزل‌آلا همچنین میگو که از حساسیت خاصی نیز برخوردارند را با آموزش‌هایی که صورت می‌گیرد به بانوان محول کرد.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: در سال ۹۶ تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت امور زنان و وزارت جهادکشاورزی به امضا رسید مبنی بر این که در هر استان یک محصول کشاورزی استاندارد توسط بانوان تولید شود که در سال ۹۷ تعداد محصولات به صد رسید و امروز ۳۰۰ محصول کشاورزی تولید بانوان گواهی استاندارد دریافت کردند که با اضافه شدن گیاهان دارویی به این مجموعه در نظر داریم این تعداد به ۵۰۰ محصول برسد.

وی افزود: یکی از بزرگترین دستاورد‌های این تفاهم‌نامه فرهنگ‌سازی در راستای ترویج و تولید مصرف است چرا که به بانوان روستایی و عشایری آموزش داده می‌شود که چگونه با استفاده از کمترین نهاده‌های کشاورزی مانند کود و سم محصولات گواهی شده و استاندارد را در باغچه‌های خانگی تولید کنند.

ابتکار ادامه داد: همین موضوع به مدیریت مصرف آب برای تولید محصولات با کیفیت کشاورزی نیز کمک می‌کند و هزینه‌های کشاورزی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: ۱۸ هزار نفر که به‌عنوان تسهیل‌گر آموزشی، از آن‌ها یاد می‌شود به بانوان روستایی و عشایری آموزش‌های لازم در جهت تولید محصولات کشاورزی را می‌دهند. ابتکار اضافه کرد: بانوان روستایی و عشایری برای اجرایی شدن این مهم، انگیزه بالایی دارند و این آگاهی را پیدا کردند که سلامت آب و خاک و حفظ محیط زیست با زندگی و سلامت‌شان ارتباط مستقیم دارد.

ابتکار افزود: کشاورزی، حرفه‌ای خانوادگی است و زنانی که وارد این عرصه می‌شوند سایر اعضای خانواده را نیز به یاری می‌طلبند و این می‌تواند از یک سو کیفیت زندگی را افزایش دهد و از سوی دیگر از مهاجرت روستائیان جلوگیری کند. وی گفت: ادامه این روند و فرهنگ‌سازی در میان بانوان همچنین می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف نیز کمک کند.

در بخش دیگری از این مراسم فروغ‌السادات بنی‌هاشم مشاور وزیر جهادکشاورزی و مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری نیز با ارایه گزارش جامعی از طرح ارتقای مهارت های شغلی زنان روستایی، موضوع موافقت‌نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال 1395، تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت جهادکشاورزی و سازمان ملی استاندارد منعقد شد، در سال اول با هدف دستیابی به اهداف آموزشی، 960 نفر  از کارشناسان  و زنان روستایی و عشایری با موضوع انواع استانداردهای محصولات کشاورزی و فرایندهای دریافت آن آشنا شدند. بنی‌هاشم افزود:  سال  1396،  با انعقاد تفاهم‌نامه  همکاری وزارت متبوع و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد با تاکید بر ابعاد آموزشی - اجرایی  طرح  درجامعه روستایی کشور،  32سایت اصلی تولید محصول سالم ایجاد شد و گواهی استاندارد یا ارزیابی انطباق دریافت شد و 1200 نفر زن روستایی از آموزش های تولید محصولات گواهی شده بهره‌مند شدند.

مشاور وزیر جهادکشاورزی در امور زنان روستایی و عشایری ادامه داد: سال 1397، مجدد تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور گسترش طرح  و ایجاد  100 سایت اصلی تولید محصول  با توجه به استقبال زنان روستایی و عشایری و دریافت  97 گواهی استاندارد و بهره‌مندی تعداد 4410 نفر زن روستایی از آموزش‌های تولید و مصرف محصولات گواهی شده منعقد شد و در سال 1398، با انعقاد موافقت‌نامه به منظور گسترش طرح، اجرای سایر طرح‌ها و همینطور بهره‌مندی از پتانسیل و برنامه‌های حمایتی سایر دستگاه‌ها ، تعداد  9000 نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند و 300 نفر به‌عنوان سایت اصلی در حال دریافت  گواهی استاندارد هستند.

مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری، فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت خاک و آب، ارتقای امنیت غذایی، رونق بازار محصولات استاندارد و ترویج کشاورزی قراردادی را از نتایج و دستاوردهای این طرح برشمرد و گفت: زنان روستایی و عشایری با این آموزش‌ها موفق شده‌اند بدون هیچ افزایش مصرف آبی محصولات خود را به‌عمل بیاورند. وی تصریح کرد: این پروژه خود زایندگی دارد و با مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و مرتبط به‌صورت علمی و تخصصی در کشور همراه شده است.

گفتنی است در حاشیه‌ی این مراسم، وزیر جهادکشاورزی به‌همراه دکتر ابتکار از نمایشگاهی از دستاوردهای   طرح توانمندسازی زنان روستایی و عشایری، بر اساس زنجیره گیاهان دارویی و آموزش ترویج مصرف محصول سالم و استاندارد و نقشه پراکندگی این طرح در سطح کشور بازدید کردند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0