جمعه, 31 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۳/۰۲ 
  • تعداد بازدید : 917
  • کد خبر : ۲۱۹۱۰
مراسم "روز جهانی زنبور عسل" به‌صورت ویدیو كنفرانس در استودیو كشاورز برگزار شد

مراسم "روز جهانی زنبور عسل " به‌صورت ویدیو کنفرانس در استودیو کشاورز برگزار شد


مراسم "روز جهانی زنبور عسل"، با حضور دکتر کرمی دهکردی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، دکتر طهماسبی رییس انجمن زنبور عسل از موسسه تحقیقات علوم دامی کشور،  مهندس باستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، دکتر افروزان پژوهشگر و متخصص زنبورعسل و علی سلطانی زنبوردار نمونه کشوری، به‌صورت ارتباط مستقیم ویدیویی با مراسم روزجهانی"زنبور عسل" در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، 31 اردیبهشت ماه سال جاری، در استودیو کشاورز موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، این ارتباط ویدیو کنفرانسی در حالی برگزار شد که وزیر جهاد کشاورزی، روز قبل از برگزاری مراسم، در پیامی به‌مناسبت "روز جهانی زنبور عسل" با بیان اینکه تنوع پوشش گیاهی و آب و هوایی ایران مستعد صنعت زنبورداری است، اظهار کرد: کشور ما با توجه به پوشش گیاهی مرتعی، باغی و زراعی متنوع و چهار فصل بودن دارای پتانسیل خوبی برای صنعت زنبورداری می‌باشد.

دکتر کرمی دهکردی به عنوان مرجع ملی ارتباطات، آموزش و آگاهی بخشی عمومی کنوانسیون تنوع زیستی و مرجع بین‌المللی و کانونی آرمان توسعه پایدار زندگی روی خشکی دانشگاه زنجان، در ابتدای این مراسم، با اشاره به اینکه زندگی همه ما به زنبورها وابسته است، گفت: زنبورها و سایر گرده‌افشان‌ها، مانند پروانه‌ها، خفاش‌ها و پرنده زرین‌بال، به دلیل فعالیت‌های مختلف بشر (شکار، تخریب منابع طبیعی، آلوده کردن آب‌ها، سمپاشی و غیره) به‌طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار دارند. وی افزود: در هر حال گرده‌افشانی یک فرایند اساسی برای بقای ما در اکوسیستم  می‌باشد.

 مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی  اظهار کرد: تقریبا حدود 90 درصد از گونه‌های مختلف گیاهی گل‌دار موجود در طبیعت (جنگل‌ها و مراتع)، حدود 75 درصد از محصولات زراعی غذایی  و 35 درصد از اراضی کشاورزی جهان به‌طور کامل یا تاحدی، به این گرده افشان‌های جانوری وابسته هستند. وی افزود: گرده افشان‌ها نه‌تنها به‌طور مستقیم در امنیت غذایی نقش دارند، بلکه در حفاظت از تنوع زیستی مهم و تاثیرگذار هستند.

دکتر کرمی دهکردی با اشاره به افزایش آگاهی در خصوص اهمیت گرده‌افشان‌ها، عواملی که آن‌ها را تهدید می‌کند و نقش آن‌ها در توسعه پایدار،ابراز کرد: سازمان ملل بر این اساس،  روز 20 می را به عنوان روز جهانی زنبورعسل نام‌گذاری کرده است. وی افزود: هدف اساسی از این رویداد، تقویت راه‌کارهایی برای حفظ زنبورها و سایر گرده‌افشان‌ها است که می‌تواند به‌طور معنی‌داری، موجب کمک به  حل معضل عرضه غذای دنیا و رفع گرسنگی در کشورهای در حال توسعه شود.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در ادامه سخنان خود، راه‌کارهایی از قبیل کاشت مجموعه‌ای متنوع از گیاهان بومی، که در زمان‌های مختلف سال گل می‌دهند؛ خرید عسل از کشاورزان محلی؛ خرید محصولات تولید شده از فعالیت‌های کشاورزی پایدار؛ اجتناب از استفاده از آفت‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها یا علف‌کش‌ها در باغچه‌ها؛ حفظ کلنی‌های زنبورهای وحشی در صورت امکان؛  حمایت مالی از کندوها؛ کمک به پایداری اکوسیستم‌های جنگلی؛ آگاهی بخشی از طریق به اشتراک‌گذاردن این اطلاعات در جوامع و شبکه‌ها؛ تنوع‌سازی محصولات زراعی و یا کاشت محصولات جاذب در مزرعه و ایجاد پرچین‌ها؛ تقویت مشارکت جوامع محلی در تصمیم‌گیری؛ به‌ویژه مشارکت مردم بومی که اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی را می‌شناسند و به آن احترام می‌گذارند و افزایش همکاری بین سازمان‌های ملی و بین‌المللی سازمان‌ها و شبکه‌های دانشگاهی و پژوهشی برای نظارت و ارزشیابی خدمات گرده‌افشانی را به عنوان راه‌کارهای پیشنهادی صیانت از این صنعت مهم معرفی کرد.


در ادامه برنامه دکتر افروزان پژوهشگر و متخصص زنبورعسل با مطرح کردن سوالاتی درخصوص صنعت زنبورداری در کشور و اجتناب از تک‌محصولی گفت: ما باید به سمت تنوع محصولات زنبور عسل پیش برویم و فقط به محصول عسل و فرآورده‌های آن اکتفا نکنیم.

وی همچنین با بیان اینکه، باید مشکل بهره‌برداران را از هر نظر رفع کنیم، حتی از نظر بهداشتی و اقتصادی و اشتغال، خاطرنشان ساخت: یک بخشی از این دشواری‌های بر می‌گردد به مشکلات  علمی و آموزشی و ترویجی که بر عهده ماست و ما موظفیم که آن‌ها را در حدی ارتقاء دهیم که بتوانند هم تولید و هم افزایش درآمد داشته باشند و هم نیازهای کشور را از واردات کاهش دهند و رفع کنند. افروزان افزود:  ما برای اینکه به این اهداف برسیم سعی کردیم با کسانی که هم‌سو با ما اهداف مشترک دارند، هماهنگ شویم، مثل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری، معاونت امور دام، سازمان نظام مهندسی، انجمن علمی زنبورعسل، فنی و حرفه‌ای و اتحادیه زنبورداران، همه این‌ها اهداف آموزشی و ترویجی دارند که اگر با آن‌ها هماهنگ شویم، می‌توانیم از تمام امکاناتی که داریم بهتر استفاده کنیم و سریعتر به صنعت زنبورداری نوین برسیم.

دکتر افروزان،   با اشاره به اینکه ما از لحاظ  کمی، رشد بسیار زیادی از  نظر تعداد  کلنی‌های زنبور عسل داریم، تصریح کرد: بر اساس ظرفیت  پذیرش مراتع و جنگل‌ها و زمین‌های زراعی و باغی ایران اکنون باید از نظر کیفی برنامه‌ریزی کنیم و رشد و توسعه در صنعت زنبورداری  را توام داشته باشیم.  وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه کیفی صنعت زنبورداری در ایران  چشم‌انداز  روشنی، با توجه به پتانسیل بالقوه  برحسب تعداد کلنی ۱۰ و نیم میلیون کلنی زنبورعسل  و ۱۰۰ هزار زنبور دار  موجود در کشور ترسیم می‌کند.

علی سلطانی فعال زنبورداری، که با تولید تن عسل از تعداد 1000 کلنی در سال و رعایت ضوابط و مقررات بهداشت کلنی‌ها رعایت، برنامه کوچ زنبورستان، تولید محصولات متفاوت زنبورعسل با رعایت موازین فنی و بهداشتی، تعامل و همکاری مستمر با دستگاه‌های اجرایی و تحقیقاتی، حذف داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک‌ها در زنبورستان، نمونه ملی کشور انتخاب شده است، در این برنامه با اشاره به مسایل و مشکلات پیش روی صنعت زنبورداری، خواستار برندسازی محصولات زنبورعسل و حمایت دولت‌مردان جهت صادرات این محصولات شد.

در بخش دیگری از این برنامه دکتر طهماسبی رییس انجمن زنبور عسل، با بیان اینکه، ملکه‌های اصلاح شده در اختیار تعدادی از تولید کنندگان و زنبور داران حرفه‌ای  قرار داده شده است، گفت: شرایط لازم برای تولید حدود ۷  هزار ملکه اصلاح شده بومی در سال  ۹۹ فراهم شده است.

مهندس باستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران نیز، به خارج شدن از تک‌محصولی و افزایش درآمد زنبورداران از طریق تولید سایر  محصولات زنبورعسل تاکید کرد. وی با اشاره به  تنوع زیستی مناطق مختلف کشور و به عمل آوردن محصولات مختلف این صنعت از جمله، ژل رويال يا ژل سلطنتی، موم، زهر، گرده‌گل، بره موم و ... گفت: هر منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی و زیست محیطی، در تولید یکی از محصولات زنبور عسل موفق‌تر عمل خواهد کرد و برند همان محصول می‌تواند مخصوص آن منطقه باشد.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0