نشست تخصصی هماندیشی و تبادلنظر برگزیدگان ملی در حوزه شیلات و آبزیان با حضور سیدحسین حسینی، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران به عنوان رئیس نشست؛ عرفان علیمیرزایی، مدیر کل شبکه دانش و رسانههای ترویجی به عنوان دبیر نشست؛ بهمنی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و با حضور رؤسای سازمانهای استان، مدیران ترویج استانهای ذیربط و همچنین مدیران حوزه انتخاب نمونههای کشاورزی در زیربخش شیلات و آبزیان در محل سازمان شیلات و آبزیان در عصر 29 دی برگزار شد.
رئیس سازمان شیلات با اشاره به سهم 5/6 درصدی برگزیدگان کشاورزی در حوزه شیلات از بین کل برگزیدگان بخشهای دیگر به اهمیت شیلات در تأمین امینت غذایی اشاره کرد.
حسینی با تأکید بر اینکه انتخاب شاخصهای نمونهها باید هدفمند و متناسب با سه محور اصلی رشد، تابآوری و خوداتکایی باشد؛ هدف اصلی برنامه معرفی نمونهها کمک به دستیابی تأمین امنیت غذایی، توسعه اقتصاد، اشتغال و به مفهوم واقعی از لحاظ کمّی و کیفی رسوخ دانش و کیفیسازی فعالیتهای کشاورزی دانست. الگوسازی و در نظرگرفتن الگوی کشت، شناور بودن شاخصها در زیربخشهای مختلف، هدایت بهرهبرداران به سوی برگزیدگان، دانشبنیانسازی، تطبیق برگزیدگان با سیاستها و در نظر گرفتن رویکردها با اهداف بلندمدت وکوتاه مدت کشور و بهرهوری آب در تولید محصولات شیلاتی را در مقایسه با سایر حوزهها معرفی کرد.
رئیس نشست تخصصی شیلات اهمیت نقش ترویج را در مدیریت دانش و تسهیل گفتوگوی دوطرفه میان حاکمیت و بهرهبردار دانست و گفت: عدم توسعه نظام ترویج به معنای قطع ارتباط حکمرانی با بهرهبردار است.
وی افزود: برخی از بهرهبرداران ما با بومیسازی، از مرزهای دانش عبور کردهاند و کارهای بسیار بزرگی انجام دادهاند که میتواند در حوزه دانشبنیان تعریف شود و این تجربیات را به مهارت تبدیل کند. تلفیق تجربه بهرهبردار و دانش و رسیدن به ادبیات مشترک و انتقال دانش احصا شده در این حوزه کمک میکند تا بتوانیم دانش خود را تکمیل و در سرفصلهای آموزشی ـ ترویجی استفاده کنیم. این کار کمک میکند تا حلقههای مفقوده که در سایه موضوعات دیگر پنهان شدهاند مانند صید و صیادی نیز شناسایی شوند و توسعه یابند.
در همین رابطه ایشان افزود: مؤسسه تحقیقات شیلات نیز میتواند از این ظرفیت به عنوان بستر انتقال دانش استفاده کند و آن را در قالب دورههای تخصصی آموزشی ـ ترویجی به فرایند علمی تبدیل کند. برگزیدگان مورد ارزیابی علمی قرار گیرند و گواهی برایشان صادر شود که به انگیزهمندی آنان کمک میکند. وی گفت: این نشستها، فرصتی است تا بهرهبرداران را به جامعه بشناسانیم و همچنین برای بهرهبرداران توفیق الهی است که دانش خود را منتقل کنند و زکات علمشان را بدهند.
علیمیرزایی، دبیر نشست گفت: کشاورزی یک پدیده کلان اجتماعی ـ اقتصادی و فنی است و تنها نهاده کشاورزی که مشمول قانون بازده نزولی نمیشود دانش است. در این بین نشر دانش و تعامل شبکهای بین بهرهبرداران اتفاق نمیافتد مگر با وجود برگزیدگان کشاورزی علاقمند که به واسطه جذب و بهکارگیری دانش میتوانند راندمانی به مراتب بالاتر از میانگین سطوح عملکردی کشور را به دست آورند و تجارب خود را با دیگران تسهیم نمایند.
مدیر کل شبکه دانش و رسانههای ترویجی ضمن تأکید بر اهمیت نقش حوزه شیلات در سبد غذایی خانوارها، سهم حوزه شیلات و انتخاب 9 نفر در زیربخش مربوط را نشان از اهمیت این حوزه برای حاکمیت دانست و از فعالان بخش یادشده تقدیر کرد. همچنین از آمادگی معاونت آموزش وترویج برای توسعه فعالیتهای آموزشی ـ ترویجی حوزه یادشده از جمله در تولید محتوای رسانهای خبر داد.