Friday, April 19, 2024 FA
  • time : 00:00
  • Date : Wed Apr 29, 2020
  • news code : 21847
حركت آموزش و ترویج كشاورزی به سمت مساله‌محوری و پاسخگویی

حرکت آموزش و ترویج کشاورزی به سمت مساله‌محوری و پاسخگویی

دکتر مویدی در جلسه شورای مدیران با حضور سرپرست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: آموزش و ترویج کشاورزی باید به سمت مساله‌محوری و پاسخگویی حرکت کند.


جلسه شورای مدیران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و سرپرست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر علی‌اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، قائم مقام، معاونان و مدیران کل موسسه روز سه شنبه نُهم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن مروج برگزار شد.


دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و سرپرست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در جلسه شورای مدیران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: تحقیقات، آموزش و ترویج در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

 وی ادامه داد: اقدامات خوبی انجام شده است، اما نیاز به عزم جدی و همکاری و انسجام بیشتر در خصوص موضوعات مختلف داریم. با برنامه مشخص و بالاتر بردن سطح انتظار روی مسایلی که باید تغییر کند تمرکز کنیم.

دکتر بازرگان با اشاره به اینکه هدف از تحقیق، آموزش و ترویج باید مشخص باشد، گفت: هدف منجر به حل مسئله می‌شود و کار مفید باید هدفمند باشد. در این راستا رفتارهای سازمانی باید مخاطب محور باشد.

دکتر بازرگان با اشاره به اینکه حلقه گمشده آموزش کارکنان متناسب با رشته و رسته شغلی کارمندان است، گفت: باید متناسب با رسته‌های شغلی توانمندسازی همکاران، آموزش و توسعه منابع انسانی انجام شود.

 وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد هنوز به انسجام بیشتری در زمینه تحقیقات، آموزش و ترویج وجود دارد، گفت: تحقیقات باید به نفع کشور، جامعه و بهره‌برداران باشد و باید بر روی تحقیقات پافشاری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر برنامه صلاحیت حرفه‌ای، تفاهمنامه‌های منعقد شده بین سازمان و دستگاه‌های ذیربط  و آموزش در هنرستان‌های کشاورزی به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود، بسیار مفید خواهد بود.

وی گفت: همچنین استفاده از بخش خصوصی در حوزه آموزش و ترویج، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در هدف‌گذاری ها موثر است؛ بنابراین می‌توان یافته‌های چند پروژه را با هم پیوند داد و به نتیجه در عرصه رسید.

دکتر بازرگان با بیان اینکه ما مسئول حل مسائل کشاورزان هستیم، گفت: نتایج تحقیقات آموزش و ترویج باید مشهود باشد؛ باید به دنبال راهکارهای درست باشیم و به صورت مرتب برنامه‌های پایش انجام شود. از ظرفیت‌های سازمان متبوع به خصوص در استان‌ها برای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

سرپرست سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در پایان گفت:  باید از منابع ملی و استانی نیز در شرایط بحران کرونا استفاده شود؛ همچنین برای این مهم باید با بخش خصوصی بدون رقابت و بادید منافع کل کشور وارد مذاکره و همکاری شویم. دکتر بازرگان افزود: هرگاه ارتقای شغلی و منافع شخصی محققان، اعضای هیات علمی و همکاران در راستای منافع ملی و کمک به حل مسایل کشاورزی کشور استفاده شود، می‌توان گفت اتفاق ارزنده ای رخ داده است.

دکتر بازرگان همچنین با تاکید ویژه بر ساخت برنامه‌های تلویزیونی  همکاری پیوسته با صدا و سیما با توجه به تاکید وزیر جهادکشاورزی، بحث تربیت کشاورزان آینده، تربیت مربیان حرفه‌ای، رسانه‌های آموزشی – ترویجی، آموزش زنان و بهره‌برداران بخش کشاورزی اظهار داشت: برای پیشبرد اهداف این برنامه‌ها حتما نشست‌های بیشتری برگزار خواهد شد و به صورت اختصاصی به مسایل می‌پردازیم و موانع و مشکلات سر راه را با همفکری و همراهی هموار می‌سازیم.


 در ادامه دکتر علی‌اکبر مؤیدی معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اگر قرار است اتفاقی در عرصه بیفتد و یافته‌های تحقیقاتی بیشتری به کشاورزان برسد و اثربخشی بسیاری ازکارهای تحقیقاتی دیده شود؛ باید این مهم از مسیر آموزش وترویج کشور عبور کند.

وی ادامه داد: نقطه اتصال تحقیق، آموزش وترویج در عرصه کشاورزی باید مشهود باشد.

وی با تأکید بر اینکه بحث آموزش ترویج به دلایل و زوایای مختلف آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: این حوزه گسترده، از پایین‌ترین سطح دولتی کشور یعنی مددکاران و مروجین تا بالاترین سطوح آموزشی  و ترویجی را در بر می‌گیرد.

رئیس موسسه آموزش وترویج کشاورزی یادآور شد: بیش از 6 هزار هنرجوی کشاورزی در رشته‌های کار و دانش در مراکز آموزش درحال تحصیل هستند که کشاورزان آینده را شکل می‌دهند و بایستی برای آموزش جدی به آنها با هدف جوان سازی کشاورزی کشور ثابت قدم باشیم.

وی از برنامه‌های انجام ‌شده در این موسسه، تشکیل شورای مشورتی، ستاد ملی رسانه وزارت جهاد کشاورزی و ستاد برنامه‌ریزی آموزش و ترویج را عنوان کرد.

رئیس موسسه آموزش وترویج کشاورزی، به انعقاد تفاهم‌نامه با برخی سازمان‌ها مانند آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی دبیرخانه تربیت مربی حرفه‌ای نیز در دستور کار است. بخشی از این مهم انجام‌شده است. همچنین تدوین نظام آموزش کشاورزی که مشابه نظام نوین ترویج است که برنامه صلاحیت حرفه‌ای مربیان را در دستور کار دارد.

دکتر مویدی تصریح کرد: آموزش ترویج باید به سمت آموزش وترویج پاسخگو و مسئله محورحرکت کند و جایگاه ترویج به‌خوبی تبیین شود؛ زیرا برنامه‌ریز توسعه بخش کشاورزی کشور است و تنها حوزه‌ای است که باتمامی بخش‌های کشاورزی کار مشترک می‌کند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: دربحث انتقال ‌یافته‌های تحقیقاتی، باید در کنار آموزش وترویج کشاورزی به فکر آموزش وترویج کشاورزی مجازی نیز باشیم و کرونا فرصتی بود تا این مهم را پیگیری کنیم.

دکتر مویدی در پایان گفت: پس از پهنه‌بندی مراکز جهادکشاورزی، هر پهنه‌دارای برنامه عملیاتی مشخص می‌شود. همچنین مددکاران و مروجان کشورکسانیکه بازبان خود کشاورزان با آن‌ها صحبت می‌کنند و این نوع آموزش اثربخش‌تر خواهد بود.

 در بخش دیگری از این نشست، معاونان و مدیران کل موسسه، اهم  سیاست‌ها و برنامه‌های مجموعه خود را ارایه کردند و درخواست‌هایی را در زمینه پیشبرد اهداف و سازمان‌دهی بهتر فعالیت‌ها مطرح کردند.


دکتر موسوی قائم‌مقام موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده بیان کرد: امیدوار هستیم با شور و اشتیاق و پشتکار و جدیت همکاران مجموعه آموزش و ترویج و همچنین عظمت و نوع فعالیت‌های آموزشی ترویجی کشور شاهد اتفاقات خوب و سربلندی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و بخش کشاورزی کشور باشیم.

دکتر سیدکریم موسوی با تاکید بر اینکه مراکز جهادکشاورزی سکوی دانش، نوآوری و توسعه کشاورزی کشور هستند گفت: جایگاه این مراکز باید ارج نهاده شود و خارج از حالت اداری به درستی تبیین شود.

دکتر موسوی ادامه داد: تمرکز آموزش و ترویج بر روی طرح‌های توسعه‌ای حاصل بخش تحقیق است تا اثربخشی این طرح‌ها در عرصه دیده شود. وی با اشاره به اینکه برنامه جامع ترویج دانش و نوآوری برای جهش تولید در هفت محور آماده شده است تصریح کرد: اصرار ما بر این است که برنامه‌های کلان کشاورزی دارای پیوست آموزشی - تروبجی باشند و آموزش‌های کارکنان شغل محور تعیین شود.










Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.10.0
    V6.1.10.0