چهارشنبه, 29 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۴/۲۱ 
  • تعداد بازدید : 158
  • کد خبر : ۲۲۱۵۸
برنامه‌ریزی ترویج با محوریت تروبج مساله محور راه گشای اثربخش

برنامه‌ریزی ترویج با محوریت ترویج مساله‌محور راه‌گشای اثربخش

 به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی استان‌های گیلان، لرستان، مازندران و مرکزی روز 18 تیرماه و هرمزگان، همدان، یزد و جنوب کرمان روز 21 تیرماه سال جاری، به‌صورت وبینار گزارش عملکرد سال 98 و برنامه عملیاتی سال 99 خود را ارایه کردند.


سیدکریم موسوی قائم‌مقام موسسه، علاوه بر تاکید بر روی مساله‌محور بودن برنامه‌های عملیاتی هر استان، این مساله محوری را شامل توسعه فرصت‌های بخش کشاورزی دانست و گفت: امید داریم در برنامه‌های هر استان، اولویت‌های بخش کشاورزی آن استان دیده شود.

موسوی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ترویجی باید مخاطب‌مدار بوده و خروجی مشخصی داشته باشد گفت: همان‌گونه که در بحث‌های قبلی نیز اشاره کردیم، از همه ابزارهای انگیزشی و قانونی برای توانمندسازی و ایجاد عشق و امید در مروجان و مددکاران ترویجی باید استفاده کنیم،  چرا که ترویج مظهر تعاملات و ارتباطات بخش کشاورزی است و این مروجان و مددکاران ترویجی هستند که نزدیک‌ترین ارتباط را در عرصه با مخاطبان بخش برقرار می‌کنند.

قائم‌مقام موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، کار ترویجی اثربخش را منوط به تغییر نگرش و بینش مخاطبان بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: کار ترویج، کار فرهنگی است. وی افزود: ما با نهادسازی، تشکل‌سازی، سرمایه‌گذاری روی دانش بومی، استفاده از ظرفیت کشاورزان نمونه، آموزش بهره‌برداران به‌صورت شغل‌محور، آموزش جوانان و حتی کودکان کشاورز زاده و روستا زاده باید تغییر و اثربخشی مثبت را در جامعه کشاورزی کشور به وجود آوریم.


علی اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در جمع‌بندی نهایی این سلسله نشست‌ها اظهار کرد: ترویج انسان‌های عاشق می‌خواهد، ترویج متنوع‌ترین فعالیت‌ها را دارد، فضا برای نوآوری و کارهای خلاقانه باز است، ما مصمم‌تر شدیم، حرف‌های همه ارکان ترویج را بشنویم، تغییر رویکرد و حرکت به سمت کارهای اثربخش انتظار ما از همکاران ترویج استان‌ها است. وی تصریح کرد: این جلسات خود یک حرکت نوآورانه بود با بیان نقدهای سازنده و ما امیدواریم در جلساتی که پس از این برگزار خواهد شد شاهد تحولات و تغییرات سازنده‌ای که اتفاق افتاده باشیم.

از جمله مباحث مهمی که در جمع‌بندی این سلسله نشست‌ها مطرح شد می‌توان به مواردی به شرح ذیل اشاره کرد: ارایه کزارش‌های اثربخش ترویجی که مخاطب‌مدار باشد و ترویج را به‌عنوان مولفه تاثیرگذار بخش کشاورزی معرفی کند، استفاده درست از ظرفیت‌های موجود، به‌خصوص رسانه‌های نوشتاری و دیداری و ستاد ملی رسانه، آموزش و ترویج منجر به تحرک و تغییر اساسی در جامعه کشاورزی کشور شود.

تلفیق فعالیت‌های مختلف در برنامه‌ریزی‌ها دیده شود. در تولیدات رسانه‌ای اصول حرفه‌ای کار حتما رعایت شود. آموزش‌های بهره‌برداران شغل‌محور و کیفی برگزار شود.  مساله‌محوری علاوه بر اولویت‌های کشاورزی هر استان، شامل توسعه فرصت‌ها نیز بشود. ترویج فراتر از موضوعات محصولی، درواقع کل جامعه روستایی و عشایری، جوانان، کشاورزان آینده، زنان و حتی به حوزه گردشگری مرتبط است. نقد درون خانوادگی در این جلسات اتفاق افتاده است و منجر به اثربخشی و کیفیت بیشتر گزارش‌ها شده است.

در ستاد بحث سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و ارزیابی اتفاق می‌افتد، ما نیاز به ضرورت تغییر و تحول هستیم. ما متولی ارتقای سرمایه‌های انسانی و اجتماعی بخش کشاورزی هستیم و این ماموریت بزرگی است. به بحث تنوع زیستی، فرهنگ‌سازی، صندوق‌های خرد، تربیت مربی تسهیلگری، توانمندسازی مددکاران ترویجی، سایت‌های الگویی، خبرگان کشاورزی و تشکل‌های روستایی به‌طور ویژه پرداخته شود.

اطلاعات سامانه جامع پهنه‌بندی در تمام ارکان مشخص و به روز رسانی شود. چارچوب کاری ما نظام نوین ترویج است و ما مکلف به اجرای بند به بند گام اول و گام دوم این نظام هستیم. بازخورد و ارزیابی خود را از برگزاری این جلسات و نقدهای ذکر شده، برگزاری وبینار به‌جای جلسات حضوری، تاثیر این گزارشات بر روی برنامه‌ریزی‌ها و مستندسازی‌ها در این گروه به اشتراک گذاشته شود.




امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0