اقدامات اثربخش و مسالهمحور
فعالیتهای ترویجی استانهای البرز، ایلام، بوشهر و تهران گزارش شد
دومین جلسه از سلسله نشستهای
ارایه گزارش عملکرد سال 98 و برنامه عملیاتی سال 99 مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی کشور
با ارایه گزارش استانهای البرز، ایلام، بوشهر و تهران برگزار شد، این نشست با
حضور دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر موسوی قائم مقام، مدیران
کل، مدیر طرح و برنامه، مدیر نظارت و ارزشیابی
موسسه و مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی استانها روز شنبه هفتم تیرماه سال جاری، بهصورت ویدئوکنفرانس در سالن
جلسات مروج برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه
آموزش و ترویج کشاورزی، در این نشست، به ترتیب مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی استانهای
البرز، ایلام، بوشهر و تهران گزارش عملکرد سال 98 و برنامه سال 99 استان خود را
ارایه کردند.
دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و
ترویج کشاورزی، با تاکید بر اینکه سهم فعالیتهای آموزشی ترویجی باید بهصورت ویژه
در فعالیتهای استانی و ستادی مشخص شود گفت: این هنر مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی
کشور است که با مستندسازی و پررنگکردن چند فعالیت شاخص هر استان و همچنین تهیه
اینفوگرافی، موشنگرافی، آلبوم تصاویر و در واقع مستند سازی بصری و کیفی همواره
آمادگی ارایه این فعالیتهای شاخص را به مدیران ارشد وزارت متبوع و جامعه کشاورزی
کشور داشته باشند.
دکتر مویدی در بخش دیگری از
سخنان خود، اظهار کرد: انتظار میرود از فرصت پیش رو نهایت استفاده و بهرهبرداری
را در ارتقای سطح آموزش مدیران و کارکنان در استانها داشته باشیم. گزارشها با
رعایت زمانبندی و اولویتبندی از پیش تعیین شده بهصورت کاملا حرفهای ارایه شود
تا سایر استانها بتوانند از تجربیات ناب و خلاقانهای که در برخی استانها اتفاق
افتاده است الگوبرداری کنند.
رییس موسسه آموزش و ترویج
کشاورزی، نقش ترویج را در اجرای طرح یاوران تولید بسیار پررنگ برشمرد و تاکید کرد
در برنامهریزی برای حضور معنادار محققان در عرصه، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی
استانها باید بهطور جدی وارد شوند.
در ادامه جلسه، دکتر موسوی
قائم مقام موسسه بیان داشت: بهتر است در ارایه گزارشها به پیش بینی عملکرد و
میزان تحقق برنامه پرداخته شود و همچنین مسایلی که مطرح میشود با هدفگذاری بر
روی حل مساله و تجزیه و تحلیل آن مورد بحث قرار گیرد. دکتر موسوی همچنین تاکید کرد،
مساله محور بودن برنامهها با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه و پتانسیلهای موجود
در هر استان بازنگری شود.
قائممقام موسسه با اشاره به
اینکه سرلوحه فعالیتهای ترویجی همچنان طرح نظام نوین ترویج و در سال جدید، گام
دوم این نظام که طرح یاوران تولید است میباشد، گفت: بهتر است گزارشی ارایه شود که
سازماندهی و ارزیابی شده باشد، قابل دفاع و نقد کردن باشد و تمامی ظرفیتهای
استان را به نمایش بگذارد.
پس از ارایه گزارش عملکرد چهار
استان فوق الذکر، مدیران کل موسسه پیشنهادها و نقطه نظراتی ارایه دادند که تحلیل بیشتر
طرحهای ارایه شده، تقویت فعالیتهای رسانهای در استان با هماهنگی و کمک ستاد ملی
رسانه وزارت جهادکشاورزی، عملیاتی شدن پروژههای شاخص ملی، اهمیت موضوع طبقه بندی
مخاطبان و بحث مخاطب شناسی، بالا بردن سطح مشارکت مراکز جهادکشاورزی در تصمیمگیریها،
بهروز رسانی سامانه یکپارچه پهنهبندی و اطلاعات مروجان مسوول پهنه در راستای یکپارچهسازی
اطلاعات وزارت جهادکشاورزی و ارایه گزارشهای مساله محور و اثربخش از اهم موارد
مطرح شده بود.