چهارشنبه, 29 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۹/۲۰ 
  • تعداد بازدید : 766
  • کد خبر : ۲۱۴۲۳
اولین همایش ملی، علمی- ترویجی با موضوع پنبه در بشرویه خراسان جنوبی برگزار می‌شود

اولین همایش ملی، علمی-ترویجی با موضوع پنبه در بشرویه خراسان جنوبی برگزار می‌شود


پنبه از محصولات گران‌بها و با ارزشی است که از نظر اقتصادی موقعیت خاصی در جهان امروز به دست آورده و از نظر احتیاج به انواع وسایل و لوازمی که از فرآورده‌های این گیاه تهیه می‌شود روز به روز بر اهمیت تولید و افزایش سطح زیر کشت آن افزوده می‌شود. در بین گیاهان صنعتی، پنبه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است، این گیاه نه تنها با تولید الیاف در صدر مهم‌ترین گیاهان لیفی جای گرفته، بلکه از نظر غذایی بسیار حائز اهمیت بوده و در بازارهای جهانی جز پنج دانه روغنی محسوب می‌شود.

خصوصیات انحصاری الیاف پنبه از قبیل شستشو، دوام، استحکام، قابلیت هدایت بخار آب، نرمی، انعطاف و دوام شیمیایی باعث شده که هیچ ماده مصنوعی نتواند با آن به رقابت برخیزد. اهمیت استراتژیک پنبه در تأمین غذا (روغن)، الیاف مورد نیاز انسان، غذای دام (کنجاله)، اشتغال‌زایی بالا و موارد مصرف گوناگون دیگر و عدم رقابت الیاف مصنوعی با الیاف پنبه در بازار جهانی، ضرورت توجه به کاشت گیاه پنبه را مطرح می‌سازد.

دکتر محمدرضا رمضانی‌مقدم، متخصص ژنتیک و به‌نژادی پنبه در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از اولین همایش ملی علمی - ترویجی پنبه در کشور خبر داد. وی در پاسخ به سوالات خبرنگار روابط عمومی موسسه اظهار داشت: به نام خدا دکتر محمدرضا رمضانی‌مقدم دارای تخصص در رشته ژنتیک و به‌نژادی پنبه هستم. در حال حاضر به‌عنوان پژوهشگر مروج ارشد ملی پنبه  با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و همچنین با مراکز تحقیقاتی همکاری دارم.

اینجانب به عنوان دبیر اولین همایش ملی علمی - ترویجی یافته‌های کاربردی پنبه، که به امید خدا در ماه آتی (دی ماه) در استان خراسان جنوبی در شهرستان بشرویه برگزار خواهد شد. این اولین همایش ملی، علمی ترویجی است که برگزار می‌شود یعنی همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که برگزار می‌شوند همایش علمی هستند و این برای اولین بار است و این یافته‌های علمی که داریم همراه با توصیه  کاربردی برای مخاطبان ارایه می‌شود. مخاطب ما بهره‌بردار، کارشناس و حتی متخصصان و صاحب‌نظران فناوری محصول پنبه هستند.

اما چرا بشرویه و خراسان جنوبی؟ در مجموعه سه استان خراسان(شمالی، رضوی و جنوبی) قسمت اعظم کشت پنبه انجام می‌شود.  شهرستان‌های استان خراسان جنوبی رتبه سوم  و یا چهارم در سطح زیر کشت پنبه را در کشور دارا هستند و شهرستان بشرویه بالاترین سطح زیر کشت در خراسان جنوبی را دارد. بیش از 4800 هکتار پنبه زیر کشت دارد که یک رقم پنبه خرداد انحصار تولید بذر کشور در همان استان و همان شهرستان است که بیش از 90 درصد سطح زیر کشت پنبه بشرویه با کشاورزی حفاظتی کشت می‌شود و به همین جهت به عنوان یک نقطه اصلی در کشاورزی حفاظتی در کشور است. پنبه یک گیاه زراعی تجاری و صنعتی است. در این همایش از بذر و علوم و تکنولوژی بذر تا انتهای زنجیره‌ی تولید، محورهای همایش در نظر گرفته شدند حتی مباحثی مثل تولید پنبه در مزارع، ژنتیک و به‌نژادی،  صنایع پنبه پاک کنی چون پنبه الیاف یک دانه روغنی است، صنایع روغن کشی و خوراک دام و صنایع بهداشتی مثل پنبه بهداشتی گاز، باند و همه حتی بحث صنایع دستی و صنایع اشتغال‌زای کوچک که به‌طور ویژه مبحث اشتغال زنان روستایی است، سعی شده در این همایش همه این محورها از ابتدا تا انتها و حتی اقتصاد و بازاریابی این محصول مهم در نظر گرفته شده و همه این‌ها بر می‌گردد به مبحث تولید داخلی، مبحث اشتغال و در سالی هم هستیم که سال رونق تولید نام‌گذاری شده است، که به امید خدا بتواند جامعه تولیدکنندگان پنبه از ابتدا تا انتها در زنجیره تولید نقش بسزایی داشته باشند.

اهداف این همایش را بیان فرمایید؟

این همایش با هدف تبادل اطلاعات علمی و تخصصی و انتقال یافته‌های پژوهش‌های کاربردی و نهایتاً ارتقای سطح دانش فنی بهره برداران با حضور کشاورزان پنبه کار، اساتید، متخصصان، پژوهشگران، کارشناسان، مروجان، مدیران صنایع پنبه پاک کنی ، صنایع ریسندگی، نساجی ، روغن کشی، خوراک دام ، صنایع بهداشتی و سایر صنایع وابسته برگزار می شود تا ان شاءالله بتوانیم جدید ترین یافته های تحقیقاتی را در معرض اطلاع عموم قرار دهیم و به عبارتی یک اطلاع رسانی فنی و ترویجی انجام دهیم.

تفاوت این همایش  با همایش‌هایی که تاکنون برگزار شده است چیست؟

همایش‌های قبلی علمی هستند ولی این همایش ملی است و برای اولین بار به‌صورت همایش علمی - ترویجی برگزار خواهد شد و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به نیابت از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برای اولین بار مجوز اینچنین همایشی را صادر کرده است.

افرادی که در همایش شرکت می‌کنند چه کسانی هستند؟

در این همایش کشاورزان پنبه کار، اساتید، متخصصان، پژوهش‌گران، کارشناسان، مروجان، مدیران صنایع پنبه پاک‌کنی، صنایع ریسندگی نساجی، روغن کشی خوراک دام، صنایع بهداشتی و سایر صنایع وابسته حضور دارند.

و کلام آخر ...

از شما و همه مجموعه موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  و دوستانی  که دست به دست هم دادید که کاری انجام شود تا موجبات ارتقا سطح دانش بهره‌برداران که هدف اصلی این همایش است اتفاق بیافتد، قطعاً کاری که برای اولین بار می‌خواهد انجام شود نواقصی خواهد داشت. دوستان جمع شدند دست به دست دهیم تا اشکالات برطرف شود و اگر اشکالی هم هست برای دوره‌های بعدی برطرف شود. چون هدف ما در نهایت ارتقا کمی و کیفی تولید داخلی و رونق تولید است. استراتژیک اصلی همایش همین است باید ارزیابی مجدد شود و اطلاعات پخش شود در آخر خدا کمک خواهد کرد تا کاری در خور جامعه بهره‌برداران و تولید کنندگان  اتفاق بیافتد.


امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0