شنبه, 1 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۹/۱۲ 
  • تعداد بازدید : 1578
  • کد خبر : ۲۱۳۸۲
معرفی بیش از 150نفر نمونه ملی بخش كشاورزی در سال98

معرفی بیش از 150نفر نمونه ملی بخش کشاورزی در سال 98

 مراسم تقدیر از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی مصداق آیه شریفه "و تعاونوا علی البر و تقوی" است و هدف از برگزاری این مراسم، انتقال پیام شکرگزاری و قدردانی از کشاورزان زحمتکشی است که در عرصه تأمین غذای مردم از خودگذشتگی کرده و  با هموار ساختن سختی‌های مسیر تولید، از  برکت تلاش و کوشش آنان، مزارع  سرسبز و امنیت سفره مردم تامین می‌شود. طی این مراسم، از کشاورزان پیشرو که مایه افتخار بخش کشاورزی و پیشران رشد اقتصادی کشور هستند و با توجه به اصول کشاورزی پایدار و حفظ محیط زیست و با کسب رکوردهای تولیدی اثبات کرده‌اند که می‌شود از ظرفیت‌ها و موهبت‌های الهی کشورمان در راستای تامین نیاز غذای خود استفاده کنیم؛ توسط وزیر جهادکشاورزی و مدیران ارشد وزارت متبوع تقدیر و تشکر می‌شود. 



موسسه آموزش و ترویج کشاورزی متولی انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی و برگزاری مراسم تقدیر از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی است. در این راستا، روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی مصاحبه‌ای با دکتر اسماعیل کرمی دهکردی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه  انجام داده است.

دکتر کرمی دهکردی، در بخشی از سخنان خود در این مصاحبه، انتخاب نمونه‌های بخش کشاورزی را به عنوان یکی از شیوه‌های ترویجی دانست که می‌تواند افراد الگو و یا خبره‌تر در بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور را معرفی کند. وی افزود: در سال جاری شاهد سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی برگزیدگان ملی بخش کشاورزی و منابع طبیعی خواهیم بود. انتخاب این نمونه‌ها در طی این سی و چهار  سال تجارب مفیدی را در اختیار دست‌اندرکاران و کارشناسان ترویج کشور قرار داده است که بتواند هر سال شاخص‌های بهتری را برای این انتخاب تعریف کند.

خبرنگار روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی سوالات خود را به این شرح مطرح کرد و دکتر کرمی دهکردی پاسخ لازم را ارایه کرد.

لطفا تاریخ و مکان برگزاری مراسم تقدیر از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در سال 98 را عنوان بفرمایید؟

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مراسم تقدیر  از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در 24 دی ماه سال جاری انجام می‌شود. هر چند که در وزارت متبوع تغییراتی داشته و دنبال این هستیم که رییس جمهور هم در این مراسم شرکت کند. در حال حاضر از نظر مکانی چند محل را در نظر گرفته‌ایم، برخی درون وزارت جهادکشاورزی که شامل سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سالن خوشه وزارتخانه که برای هر دو این مکان‌ها محدودیت داریم برای حضور مقامات و هم‌چنین پنل‌هایی تخصصی که در کنار برنامه برگزار شوند.

 9 کمیته تخصصی و به موازات آن 9 پنل داریم و به همین خاطر باید مکان‌های دیگری را نیز برنامه‌ریزی کنیم، در حال حاضر در خصوص سالن اجلاس و کنفرانس اسلامی، سالن همایش‌های رازی و مجموعه همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی نیز پیگیری انجام شده که مورد آخر از نظر هزینه و مکان مورد پسند می‌باشد ولی هنوز نهایی نشده است. پیش‌بینی ما این است که در برنامه اصلی 800 نفر شرکت کننده داشته باشیم که شامل برگزیدگان بخش کشاورزی، کارشناس و مدیران ستادی وزارت جهاد کشاورزی، مدیران و کارشناسان ترویج مرتبط در استان‌ها و دیگر مدعوین می‌باشند.

میزان پیشرفت کار این برنامه در حال حاضر چه میزان بوده است؟

خوشبختانه طبق برنامه پیش می‌رود، تمامی پرونده‌های ارایه شده مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار گرفته و اولویت‌ها مشخص شده‌اند. معمولا در برنامه انتخاب نمونه‌ها پس از دریافت پرونده‌ها و فرم‌های مربوطه از استان‌ها، کمیته‌های تخصصی با حضور نمایندگان ترویج موسسات تحقیقاتی و معاونت‌ها و سازمان‌های اجرایی مرتبط و نمایندگان مجمع ملی خبرگان،  پرونده‌ها مورد ارزیابی و امتیازبندی قرار می‌گیرد. سپس افراد دارای اولویت انتخاب شده و جهت بررسی دقیق تر در استان‌های مختلف مورد بازدید قرار می‌گیرد. بر اساس آخرین گزارشات کمیته‌های تخصصی بیش از 65% از گزینه‌های اولویت دار مورد بازدید قرار گرفته‌اند و امید است که تا 25 آذر ماه همه ارزیابی ها انجام شود.

در سال جاری چه تعداد نمونه ملی کشاورزی معرفی خواهند شد؟

بر اساس پرونده‌های دریافتی از استان‌های کشور 1473 پرونده دریافت شده است که در قالب 9 کمیته تخصصی ارزیابی شده و 158 نمونه در حیطه‌های مختلف معرفی خواهد شد.

آیا  امسال تغییراتی در شاخص ها، رشته‌ها و فرایند انتخاب نمونه‌ها داشته‌اید بیان بفرمایید؟

بر اساس سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی و همچنین به لحاظ اهمیت مسایل مختلف تولید و حفظ منابع پایه به‌ویژه مسایل مدیریت آب، تولید محصول سالم، شاخص‌های جدیدی به ارزیابی‌های انتخاب نمونه‌ها اضافه شد تا بدین وسیله نه تنها عملکرد و کمیت تولید به عنوان شاخص‌های برتری افراد انتخاب شوند، بلکه به مسایلی همچون مدیریت منابع آب، رعایت الگوی کشت منطقه، استفاده مناسب از کودهای آلی و دامی به جای کودهای شیمیایی آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز توجه به توصیه‌های کودی کارشناسان، انجام عملیاتی مانند ارزیابی آزمون خاک، مدیریت و حفاظت پایدار از جنگل‌ها و مراتع و لحاظ کردن ویژگی‌های ترویجی در شیوه‌های ارزیابی لحاظ شده است. همچنین در رشته‌های امور بازرگانی و صنایع تبدیلی شاخص‌های ارزیابی جدیدی تعریف شده است تا بتوان بررسی دقیق‌تری در انتخاب نمونه‌ها داشت.

فرآیند انتخاب نمونه‌ها در چند مرحله صورت می‌گیرد. پس از اعلام فراخوان انتخاب نمونه‌ها از سوی دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، ابتدا افراد برگزیده از سطوح پهنه‌های ترویجی به وسیله مروجان و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شناسایی شده و فرم‌های مرتبط با آن‌ها تکمیل می‌شود سپس بررسی اولیه در سطح شهرستان با حضور کارشناسان اجرایی و رییس اداره ترویج صورت می‌گیرد. در مرحله بعد کلیه بخش‌های اجرایی و مدیریت‌های هماهنگی ترویج کشاورزی استان‌ها پرونده‌ی افراد شناسایی شده را مورد بررسی قرار می‌دهند و پس از تعیین اولویت‌ها در هر رشته یک نفر را انتخاب کرده و به دبیرخانه ستاد انتخاب نمونه‌های بخش کشاورزی مستقر در دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی معرفی می‌کنند. همان‌گونه که قبلاً اشاره شد کلیه پرونده‌ها پس از ثبت در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی دقیق علمی قرار می‌گیرند و نهایتاً نمونه‌ها انتخاب می‌شوند. نکته مهم در بررسی‌های نهایی حضور متخصصان از بخش‌های گوناگون است که در سال های اخیر موسسات تحقیقاتی کشور نیز در ارزیابی پرونده‌ها نقش فعالی داشته‌اند.

نقش بخش خصوصی یا نمایندگان کشاورزان در فرآیند انتخاب نمونه‌ها چیست؟

در فرآیند انتخاب نمونه‌ها در سطوح استانی و ملی، نمایندگان مجمع ملی خبرگان کشاورزی حضور فعال داشته‌اند. به گونه‌ای که در بیشتر کمیته‌ها نمایندگان مجمع ملی خبرگان به عنوان یک عضو ثابت حضور دارند. در فرآیند برگزاری مراسم تقدیر از نمونه‌های بخش کشاورزی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به دنبال جلب حمایت و حضور بخش خصوصی از جمله شرکت‌های تولید نهاده‌های کشاورزی از طریق برگزاری نمایشگاه‌های جنبی است که نه تنها به ایجاد تعامل بین این برگزیدگان و شرکت‌های خصوصی کمک خواهند کرد، بلکه هزینه‌های برگزاری مراسم به‌صورت مشترک تامین خواهد شد. حضور بانک کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین نهاد تامین مالی بخش کشاورزی نیز همچون گذشته به عنوان یکی از حامیان اصلی این رویداد ادامه خواهد یافت. 

 و اما سخن آخر ...

امید است که در سال آتی شیوه‌نامه و معیارهای مناسب‌تری را بتوان ارایه داد. یکی از راهبردها در این زمینه ایجاد یک سامانه ملی انتخاب نمونه‌هاست تا همه افراد واجد شرایط بتوانند به‌صورت الکترونیکی مشخصات و مستندات خود را وارد کنند تا بدینوسیله کارشناسان در سطوح مختلف با سهولت و دقت هر چه تمام‌تر بتوانند اطلاعات وارد شده را به صورت شفاف مورد ارزیابی قرار دهند.

همچنین این فرآیند می‌تواند دسترسی بهره‌برداران به این سامانه را به‌صورت راحت‌تر و عادلانه‌تر میسر کند. در عین حال که در طی فرآیند ورود اطلاعات در این سامانه، بخش خصوصی، مروجان، سازمان نظام مهندسی، تشکل‌ها و غیره می‌توانند نقش خود را داشته باشند.

دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی نیز پس از انتخاب نمونه‌ها برنامه‌هایی را برای ایجاد شبکه و تعامل بین این برگزیدگان با کشاورزان دیگر طراحی کرده است در این زمینه می‌توان ایجاد کانون‌های یادگیری ترویج از کشاورز به کشاورز، برگزاری روزهای مزرعه، تشکیل سایت‌های الگویی و از این قبیل را اشاره کرد. بسیاری از این برگزیدگان نیز می‌توانند به عنوان مدرسان برخی از دوره‌های ترویجی عمل کرده یا میزبان بازدیدهای ترویجی با حضور دیگر کشاورزان باشند.



امتیاز :  ۳/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0