شنبه, 1 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۷/۲۱ 
  • تعداد بازدید : 350
  • کد خبر : ۲۱۰۸۳
كشاورزان ستون اصلی امنیت، اقتصاد و توسعه كشور

کشاورزان ستون اصلی امنیت، اقتصاد و توسعه کشور

فرآیند انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی در مصاحبه اختصاصی روابط عمومی موسسه با رییس دبیرخانه  ستاد انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی توصیف شد.


به گزارش کارشناس مسؤول روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در مصاحبه اختصاصی با مهندس قباخلو رییس دبیرخانه ستاد انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی فرایند شناسایی، انتخاب، معرفی و تجلیل از بهره‌برداران، تولیدکنندگان و فعالان نمونه بخش کشاورزی تشریح شد.  

مهندس قباخلو در پاسخ به سوال توضیحاتی در مورد فرایند شناسایی و انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی بیان داشت: فرایند شناسایی، انتخاب، معرفی و تجلیل از بهره‌برداران، تولیدکنندگان و فعالان نمونه بخش کشاورزی از فعالیت‌های شاخص و محوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است که با هدف الگوسازی، شناخت ظرفیت‌های تولیدی و ترویج و توسعه الگوهای موفق در وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

حال به منظور مدیریت زمان و فرایند کاری، کلیه امور طی فرایندی به شرح زیر دسته بندی می‌شوند:

فرایند اجرایی شناسایی، انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی به این شرح است:

    ثبت نام کشاورزان به عنوان توليد كننده برتر در مراکز خدمات جهاد کشاورزی

    بررسی و داوری فرم های ارزیابی انتخاب توليد كنندگان برتر در سطح دهستان  وشهرستان

    اعلام سیاست ها و رشته های مورد پذیرش ستاد انتخاب نمونه های بخش کشاورزی به سایر استان‌ها

      دریافت فرم های ارزیابی و مستندات مربوطه از استان ها و ثبت در دبیر خانه ستاد انتخاب نمونه های ملی بخش کشاورزی

    توزیع پرونده ها در کمیته های فنی

     بررسی فنی و تخصصی در کمیته های فنی با مشارکت بخش های ترویج – اجرا- تحقیقات – سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی - مجمع خبرگان کشاورزی و سایر بخش ها بر حسب موضوع.

    بازدید میدانی( راستی آزمایی) از فعالیت ها و واحد های تولیدی کاندیدای نمونه که رتبه های اول و دوم را در کمیته های فنی کسب کرده اند.

     تشکیل جلسه نهایی کمیته های فنی و تعیین نفر برتر( بر اساس گزارشات ارائه شده توسط تیم بازدید کنندگان میدانی و رای گیری اعضا کمیته) بعنوان نمونه ملی بر اساس گزارشات حاصله از بازدید های میدانی.

     اعلام منتخب نهایی به دبیرخانه به همراه مستندات

     برنامه ریزی مراسم معرفی و تقدیر از نمونه های ملی بخش کشاورزی

     دعوت از نمونه ها برای شرکت در مراسم تجلیل و تقدیر از آنان

    برگزاری مراسم معرفی و تقدیر از نمونه های ملی بخش کشاورزی با حضور مسئولان ارشد  کشوری

آیا در سال‌های اخیر تغییراتی در شاخص‌ها و فرایند انتخاب نمونه‌ها داشته‌اید؟

بله در فرایند شناسایی و انتخاب نمونه‌ها تغییرات محسوسی به شرح زیر داشته‌ایم:

    به منظور ساماندهی، مکانیزه کردن و در نهایت تسهیل فرآیند شناسایی و انتخاب نمونه‌ها، تمام پرسشنامه‌ها و شاخص‌های انتخاب با همکاری بخش‌های اجرایی، موسسات تحقیقاتی و استان‌ها اصلاح و در محیط Word تنظیم و در گردش کاری ستاد انتخاب نمونه‌ها ی ملی بخش کشاورزی قرار گرفت که با این تصمیم از جابجایی حجم عظیم کاغذ جلوگیری و صرفه‌جویی شد.

     طراحی سایت دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی بارگذاری تمامی فرم‌های ارزیابی عملکرد به منظور تسهیل و دسترسی آسان تمامی استان‌ها به فرم‌های مذکور و همچنین بخش‌هایی از این فرآیند در زمینه بررسی و امتیازدهی فرم‌ها نیز مکانیزه شد.

از طرفی به منظور بررسی دقیق‌تر فرم‌ها و انتخاب کارشناسی، رویکردهای جدیدی در امر نحوه بررسی و تعدد انتخاب در برخی رشته‌ها به لحاظ اقلیم، زمان کشت، نوع کشت، تحصیلات و حتی جنسیت به این شرح داشته‌ایم:

- توجه به مقوله اقلیم در محصولات(اقلیم سرد- گرم و معتدل)

- توجه به‌ میزان بارندگی در برخی محصولات دیم (بارندگی بالای 400 میلی متر و پایین تر از 400 میلی‌متر)

- توجه به ماهیت رشته از نظر فنی( آبخیزدار بیولوژیک و مکانیک)

- توجه به فصول کشت( چغندر بهاره و پاییزه)

- توجه به نوع کشت( انگورآبی و دیم)

- جوانگرایی، تحصیلات و جنسیت

- نرم افزاری کردن فرم‌ها

-  اخذ حد نصاب امتیاز کسب شده

میزان پیشرفت کار این فرآیند در سال جدید تا حال حاضر چه میزان بوده است؟

با توجه به تقویم زمانی و تجربه سال‌های گذشته، متاسفانه به دلیل تاخیر در زمان ابلاغ فرم‌های ارزیابی عملکرد (رشته‌ها) به استان‌ها، حدود 45 روز از برنامه زمانی عقب بودیم که با همکاری همکاران دفترترویج دانش و فناوری کشاورزی، در حال حاضر( 15 مهر 1398) این تاخیر به 30 روز کاهش پیدا کرده و امیدوارم با پشتیبانی مدیران محترم موسسه در امر بازدیدهای میدانی بتوانیم در مورد مقرر لیست نمونه‌های ملی را نهایی و به ستاد انتخاب نمونه‌ها اعلام کنیم.

تعداد نمونه‌های ملی کشاورزی که در سال جاری معرفی خواهند شد چه تعداد است؟

در ارتباط با افزایش و یا کاهش رشته سیاست ستاد انتخاب نمونه‌ها بر حفظ تعداد نمونه‌های معرفی شده سال قبل می‌باشد و در سال جاری(1398) تغییری در تعداد نمونه‌ها نخواهیم داشت.

سخن آخر .......

در اینجا جا دارد از مدیران  موسسه که با دلسوزی فراوان مدیریت، پشتیبانی و پیگیری این فعالیت مهم می‌باشند تقدیر و تشکر ‌کنم و به دلیل محدودیت زمانی درخواست همکاری و پشتیبانی جدی از همکاران در امر بازدید میدانی خواستارم تا بتوانیم تاخیر مذکور را جبران کنیم، همچنین از همکاران دفترترویج دانش و فناوری کشاورزی و تمامی همکاران اداره ترویج کشاورزی استان‌ها که علاوه بر کمبود نیروی انسانی و امکانات، با دلسوزی و پیگیری مسئولانه در پیشبرد فعالیت‌های ستاد انتخاب نمونه‌ها همکاری دارند صمیمانه تشکر می‌کنم.

در پایان یادآور می‌شوم دبیرخانه ستاد انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی از هرگونه انتقاد و پیشنهاد سازنده همکاران استقبال می‌کند.

 از شما همکاران دلسوز روابط عمومی که در حقیقت زبان گویای موسسه هستید صمیمانه تشکر می‌کنم و سلامتی و سعادت همه همکاران را از خداوند منان خواستارم.


امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0