چهارشنبه, 5 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۵/۲۴ 
  • تعداد بازدید : 688
  • کد خبر : ۲۰۷۰۲
روز ملی مزرعه لوبیا با شعار "نشر دانش، انتقال فناوری و زراعت دانش بنیان لوبیا در راستای رونق تولید "در استان مركزی برگزار شد

روز ملی مزرعه لوبیا با شعار "نشر دانش، انتقال فناوری و زراعت دانشبنیان لوبیا در راستای رونق تولید "در استان مرکزی برگزار شد

روز ملی مزرعه لوبیا با شعار "نشر دانش، انتقال فناوری و زراعت دانش بنیان لوبیا در راستای رونق تولید" با حضور فرماندار شهرستان خمین، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، نماینده ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رییس سازمات جهاد کشاورزی استان مرکزی، معاون آموزش و ترویج و معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اعضای شورای مدیران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان مرکزی و کشاورزان  و بهره‌برداران استان مرکزی و چند استان‌ همجوار  روز چهارشنبه 24 مردادماه سال جاری در پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، محورهای اصلی این روز مزرعه ارایه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در مرحله کاشت لوبیا، آشنایی با یافته‌های نوین در مرحله داشت لوبیا و معرفی دستاوردهای جدید مکانیزاسیون در لوبیا توسط بخش خصوصی بود.


در آغاز مراسم، تهرانی فرماندار شهرستان خمین ضمن خیرمقدم به مدعوین، شهرستان خمین را به عنوان قطب مهم کشاورزی استان مرکزی معرفی کرد و افزود: در دو دهه اخیر به بخش کشاورزی توجه وبژه‌تری شده است، چرا که در دوران تحریم اقنصادی  کشاورزان محور توسعه و نیروهای مولد هستند.

وی با اشاره به اهمیت مقوله آموزش و ترویج خطاب به کشاورزان و بهره‌برداران، اظهار داشت: نتایج تحقیقات و ترویج آن به کشاورزان پیشرو که خود آن‌ها مروجان دیگر کشاورزان هستند باعث افزایش تولید در سطح زیر کشت و بهره‌وری مصرف آب در انواع لوبیا، گندم و دیگر محصولات کشاورزی شده است.


در ادامه معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، گفت: به رغم تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، وضعیت بخش کشاورزی کشور مطلوب است و در هیچ محصولی مشکل وجود ندارد و این بخش در زمان تحریم در اقتصاد کشور تاثیرگذاری مثبتی داشته است. مهندسعباس کشاورز اظهار داشت :بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری برای تقویت منابع آب سفره‌های زیرزمینی ضروری است.

وی با بیان این که با وجود بارندگی‌های خوب سال جاری، کشاورزان نباید به بارش‌های موقت تکیه کنند، افزود: چنان‌چه بارش‌ها در مناطق مرکزی ادامه داشت، آب‌های زیرزمینی ذخیره می‌شد اما بارش‌ها در مناطقی بود که آب به خارج از محدوده کشور رفت. وی آب، خاک و عملکرد پایین را چالش‌های بخش کشاورزی دانست و گفت: برخلاف ادعای اشتباه برخی از افراد بخش کشاورزی علت کم آبی کشور نیست بلکه این کم‌آبی دلایل بسیاری دارد.

کشاورز تصریح کرد: ارایه راهکار عملیاتی در راستای رفع مشکل کم‌آبی مهمترین وظیفه سیاست‌گذاران بخش کشاورزی و ایستگاه‌های تحقیقاتی است که باید تدابیر ویژه‌ای در این راستا اندیشیده شود. معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، ژنتیک و ماده آلی خاک را مهمترین عوامل کاهش مصرب آب در زراعت دانست و گفت: سیستم آبیاری، مکانیزاسیون و روش‌های نوین در کاهش مصرف آب تاثیرگذار است.

وی اظهار کرد: کشاورزان ایرانی از هوش بالایی برخوردارند چراکه در سخت‌ترین شرایط در تولید محصولات کشاورزی گام‌های موثری بر می‌دارند .معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزانی که ماده آلی خاک خوبی دارند عملکرد بالا، مصرف پایین آب و هزینه تولید کمتری دارند. وی همچنین تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان نیز می‌توانند مشکل تولید نهاده‌های داخلی را حل کنند.

در بخش دیگری از مراسم روز ملی مزرعه لوبیا، نشست تخصصی زراعت لوبیا با حضور مهندس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، معاونان سازمان و مدیران اجرایی و محققان ارشد لوبیای کشور در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد.

در حاشیه برگزاری مراسم روز ملی مزرعه لوبیا با حضور مهندس کشاورز، حاج آقا سعیدیان، دکتر مویدی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از مرکز جهاد کشاورزی خرم‌د شت(قورچی باشی) شهرستان خمین بازدید شد.

در ادامه همچنین از مزرعه  کشاورز نمونه استان "مزرعه آفرینش"  که در سطح 160 هکتار آبیاری زیر سطحی برای محصولات لوبیا و گندم انجام داده است و موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها شده است، بازدید شد.

گفتنی است، در طول برگزاری مراسم، تهیه و تولید دو برنامه مستند از دو کشاورز نمونه ملی و استانی در حوزه کشت گندم، لوبیا و محصولات گلخانه‌ای با حضور روابط عمومی و گروه تصویربرداری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و خبرنگار صدا و سیما انجام شد.











امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0