سه‌شنبه, 4 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۴/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 485
  • کد خبر : ۲۰۵۸۶
نشست توجیهی مشورتی طرح توسعه زنبورداری ویژه زنان روستایی و عشایری در استان گلستان برگزار شد

نشست توجیهی مشورتی طرح توسعه زنبورداری ویژه زنان روستایی و عشایری در استان گلستان برگزار شد

نشست توجیهی مشورتی طرح توسعه زنبورداری ویژه زنان روستایی و عشایری با حضور دکتر افروزان مشاور ملی طرح توسعه زنبورداری، مهندس سبزه مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان گلستان، سمیرا انواری کارشناس معین طرح توسعه زنبورداری ویژه زنان روستایی و عشایری، کارشناسان زنان روستایی استان و سایر کارشناسان ذیربط روز دوشنبه 24 تیرماه در استان گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر افروزان در نشست توجیهی مشورتی طرح توسعه زنبورداری ویژه زنان روستایی و عشایری در استان گلستان با اشاره به گران شدن موم زنبور عسل و ممنوع شدن اخیر صادرات موم به خارج از کشور اظهار داشت: تولید اصلی زنبورداران استان گلستان مشابه سایر مناطق کشور عسل می‌باشد. این در حالی است که استان با حدود 4 هزار زنبوردار و پوشش گیاهان جنگلی و باغ‌ها و مزارع، شرایط مناسبی برای تولید گرده، ژله رویال، بره موم، زهر و موم دارد. دکتر افروزان ادامه داد : استفاده از فروکتوز به جای شکر در این استان در حال گسترش است که بسیار نگران کننده بوده و ضروری است نسبت خطرهای استفاده از آن در سلامت انسان اطلاع‌رسانی انجام شود.

سمیرا انواری در این نشست توجیهی مشورتی با بیان اینکه دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در راستای اجرای طرح توسعه زنبورداری و استحصال فرآورده های آن در سال 98 پنج استان را در مرحله اول حوزه عمل خود قرار داده است، گفت : 15 نفر از تولیدکنندگان بالای 50 کلنی زنبور عسل در هر استان آموزش دیدند و همراهی با تولیدکنندگان طی مراحل آموزش، تولید، بازاریابی و فروش ادامه دارد.

وی ادامه داد: آموزش مخاطبان با توجه به تعداد درخواست‌کنندگان استانی طی گروههایی تعیین می شود و به تولیدکنندگان سطوح پایین تر با دارا بودن حداقل 5 کلنی زنبورعسل که علاقمند به گسترش و توسعه فعالیت خود می‌باشند نیز آموزش داده می‌شود.

در ادامه پس از برگزاری جلسه با همکاران مرکز اصلاح نژاد و پرورش ملکه بندر گز،  با حضور رییس ایستگاه و کارشناسان زنبور عسل و زنان روستایی از ایستگاه پرورش ملکه زنبور عسل روستای استون آباد شهرستان بندر گز بازدید شد. همچنین در شهرستان علی آباد، روستای ریگ چشمه زنبورداران زن برنامه زنبوردار تولید ژل رویال و سپس تولید زهر نیز بازدید شد که  میزان تولید عسل هر کندو متوسط 6 تا 7 کیلوگرم می‌باشد.

گفتنی است، با هماهنگی دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری و همکاری مدیریت هماهنگی ترویج استان گلستان با حضور 30 نفر از زنبورداران کارگاه آموزشی تولید بره موم با تدریس دکتر افروزان نیز برگزار شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0